Din punctul meu de vedere, inteligenta se refera la capacitatea de a te adapta la situatii noi, care nu seamana cu vreunele din situatiile intalnite anterior. Privita astfel, este o calitate de dorit, deoarece situatii si probleme noi pot aparea oricand in viata de zi cu zi si este nevoie ca cineva sa le rezolve.
Particularizand la domeniul informaticii (sau "computer science", mai exact), exista multe probleme care nu au fost rezolvate corespunzator si care inca se cerceteaza. De asemenea, pe masura ce se cerceteaza unele lucruri si se inventeaza noi tehnologii, apar situatii si probleme noi care trebuie rezolvate. Progresul in acest domeniu (ca si in alte domenii) consta in rezolvarea problemelor nerezolvate pana acum.
Ajungand si la concursurile de informatica, intr-adevar, acele probleme "de idee" probabil ca sunt create artificial si nu au aplicatii practice. Dar ele masoara capacitatea concurentului de a se adapta la situatii noi si de a rezolva probleme care nu seamana cu nimic din ce a intalnit el/ea inainte. Altfel spus, incearca sa masoare inteligenta concurentului respectiv (atat cat se poate), pentru o definitie a inteligentei pe care am prezentat-o mai sus. Din acest motiv, mie mi se par foarte potrivite. Pentru a cauta solutii la probleme cu aplicatii practice, poti sa faci cercetare/doctorat dupa ce termini facultatea sau poti sa dezvolti niste aplicatii care ofera ceva nou (din punct de vedere al functionalitatii, arhitecturii, etc.) sau poti, pur si simplu, sa cauti solutii la astfel de probleme fara a avea vreo alta motivatie decat dorinta de a gasi acele solutii

In ceea ce priveste intrebarea daca inteligenta este nativa sau se poate educa, parerea mea este ca ea are ambele proprietati. Cred ca este atat nativa, cat si educata. Totusi, din perspectiva definitiei pe care am ales-o pentru inteligenta, nu stiu in ce fel are loc procesul de educare a inteligentei (adica nu stiu cum poti sa iti dezvolti capacitatea de adaptare eficienta la situatii/probleme noi ; accentuez faptul ca doar pentru ca invatam niste lucruri pe care apoi le aplicam in situatii in care stim ca ele sunt aplicabile nu inseamna ca suntem prea inteligenti

).