Atenţie! Aceasta este o versiune veche a paginii, scrisă la 2010-03-02 08:41:49.
Revizia anterioară   Revizia următoare  

 

Fişierul intrare/ieşire:nim.in, nim.outSursăArhiva Educationala
AutorArhiva EducationalaAdăugată deGavrilaVladGavrila Vlad GavrilaVlad
Timp execuţie pe test0.15 secLimită de memorie5120 kbytes
Scorul tăuN/ADificultateN/A

Vezi solutiile trimise | Statistici

Jocul NIM

Se consideră n grămezi de pietre. Doi jucători vor ridica alternativ oricâte pietre dintr-o singură grămadă. Câştigătorul este cel care ia ultima piatră.

Cerinţă

Pentru t configuraţii de joc date, să se determine dacă primul jucător are strategie sigură de câştig.

Date de intrare

Fişierul de intrare nim.in va conţine pe prima linie numărul t de jocuri. Pe următoarele 2*t linii se vor afla descrierile jocurilor, astfel: pe linia 2*i se va afla numărul ni de grămezi ale jocului i, iar pe linia 2*i+1 se vor afla ni numere, reprezentând numărul de pietre din grămezi.

Date de ieşire

În fişierul de ieşire nim.out se vor afişa t linii, pe fiecare aflându-se mesajul "DA", dacă jucătorul 1 are strategie sigură de câştig, respectiv "NU", în caz contrar.

Restricţii

  • 1 ≤ t ≤ 100.
  • 1 ≤ ni ≤ 10 000.
  • Numarul de pietre din oricare grămadă este natural pozitiv mai mic sau egal cu 2 * 109.

Exemplu

nim.innim.out
2
4
1 3 5 7
3
4 8 17
NU
DA

Indicaţii de rezolvare

Jocul imparţial propus în această problemă se numeşte jocul NIM, stând la baza teoriei jocurilor. Numim stare câştigătoare o configuraţie a grămezilor pentru care primul jucător are strategie sigură de câştig, respectiv stare necâştigatoare o configuraţie pentru care primul jucator va pierde. Se observă că stările câştigătoare corespund situaţiilor în care suma XOR a numerelor de pietre din gramezi este mai mare ca 0.

Pentru a demonstra acest lucru, următoarele condiţii sunt necesare si suficiente:

  1. Dintr-o stare cu suma XOR 0, se poate ajunge doar în stări cu suma XOR pozitivă, sau jocul se termină. Scăzând din orice gramadă o cantitate pozitivă, evident vom schimba configuraţia binară a numărului de pietre cu cel putin un bit, deci şi suma XOR. Jocul se termină cand toate gramezile au 0 pietre, deci şi suma XOR va fi 0.
  2. Dintr-o stare cu suma XOR pozitiva, se poate ajunge intr-o stare cu suma XOR 0. Căutăm o gramadă cu un număr X de pietre, care are un bit de 1 pe poziţia bitului cel mai semnificativ al sumei XOR, notată cu S. Din acea grămadă se vor scădea X - (X XOR S) pietre, (X XOR S) fiind mai mic decat X deoarece se anulează bitul cel mai semnificativ al lui S. Suma XOR rămasă după scădere este egală cu 0.

Pentru o demonstraţie mai pe larg şi alte variante de joc NIM, puteţi consulta acest articol

Aplicaţii

Trebuie sa te autentifici pentru a trimite solutii. Click aici

Cum se trimit solutii?