Mai intai trebuie sa te autentifici.
Diferente pentru documentatie/textile intre reviziile #70 si #107
Nu exista diferente intre titluri.
Diferente intre continut:
h1.Tutorial de Textile
h1.
== include(page="documentatie/sidebar")== h2. Introducere _Textile_ este un limbaj de markup ce va ajuta sa editati paginile web. Ce inseamna aceasta? In loc sa scrieti tag-urile specifice de html pentru a edita o astfel de pagina, _Textile_ va pune la dispozitie o serie de elemente de sintaxa prin care puteti edita mai simplu si mult mai rapid aceste pagini. In continuare sunt prezentate notiunile care trebuiesc cunoscute inainte de a incepe scrierea unei pagini html folosind _Textile_.
Un text este structurat pe mai multe paragrafe. Atunci când folositi Textile, paragrafele trebuie separate de o linie alba ( goală ).
h2. Paragrafe Un text este structurat pe mai multe paragrafe. Atunci cand folositi Textile, paragrafele trebuiesc separate de o linie alba ( goala ). table(example). |_. Cod _Textile_|_. Cod HTML asociat| |Un paragraf Al doilea paragraf |@<p>Un paragraf</p>@ @<p>Al doilea paragraf</p>@| Un intreg paragraf se poate transforma cu usurinta intr-un header, folosind sintaxa {$hn$} la inceputul paragrafului, unde {$n$} este un numar de la $1$ la $6$. De exemplu, Textile va interpreta linia @h1. Primul header@ ca @<h1>Primul header</h1>@ si rezultatul va fi:
Un întreg paragraf se poate transforma cu usurinţă într-un header, folosind sintaxa {$hn$} la începutul paragrafului, unde {$n$} este un numar de la $1$ la $6$. De exemplu, _Textile_ va interpreta linia @h1. Primul header@ ca @<h1>Primul header</h1>@ şi rezultatul va fi:
h1. Primul header h2. Modificatori
Pentru a scrie un text cu diferite efecte ( ingrosat, inclinat, subliniat, taiat ) sau in diferite pozitii ( puteri sau indici ) se scrie textul care se doreste a fi modificat intre modificatorii corespunzatori. In tabelul de mai jos este prezentat modul de folosire al acestora:
Pentru a scrie un text cu diferite efecte ( îngroşat, înclinat, subliniat, tăiat ) sau în diferite poziţii ( puteri sau indici ) se scrie textul care se doreşte a fi modificat între modificatorii corespunzători. În tabelul de mai jos este prezentat modul de folosire al acestora: table(example). |_. Cod _Textile_|_. Cod HTML asociat|_. Rezultat | |@**Un text îngroşat**@|@<b>Un text îngroşat</b>@|**Un text îngroşat**| |@_Aici apare înclinat_@|@<i>Un text înclinat</i>@|_Aici apare înclinat_| |@+Merge chiar şi subliniat+@|@<ins>Merge chiar şi subliniat</ins>@|+Merge chiar şi subliniat+| |@-Text greşit-@|@<del>Text grşsit</del>@|-Text greşit-| |@Pitagora: a^2^ + b^2^ = c^2^@|@Pitagora: a<sup>2</sup> + b<sup>2</sup> = c<sup>2</sup>@|a^2^ + b^2^ = c^2^| |@Chiar şi logaritmi: log ~2~ N@|@Chiar şi logaritmi: log<sub>2</sub> N@|log ~2~ N|
table(example). |_. Cod _Textile_|_. Cod HTML asociat| |@**Un text ingrosat**@|@<b>Un text ingrosat</b>@| |@_Aici apare inclinat_@|@<i>Un text inclinat</i>@| |@+Merge chiar si subliniat+@|@<ins>Merge chiar si subliniat</ins>@| |@-Text gresit-@|@<del>Text gresit</del>@| |@Pitagora: a ^2^ + b ^2^ = c ^2^@|@Pitagora: a <sup>2</sup> + b <sup>2</sup> = c <sup>2</sup>@| |@Chiar si logaritmi: log ~2~ N@|@Chiar si logaritmi: log <sub>2</sub> N@| In cazul in care rezultatele produse de limbajul de markup nu sunt cele asteptate, se poate forta folosirea acestor modificatori prin caracterele { si } puse la inceputul si respectiv la sfarsitul secventei. De exemplu, @{**Text fortat**}@ are ca rezultat {**Text fortat**}.
În cazul in care rezultatele produse de limbajul de markup nu sunt cele aşteptate, se poate forţa folosirea acestor modificatori prin caracterele ${$ şi $}$ puse la începutul şi respectiv la sfârşitul secvenţei. De exemplu, @{**Text forţat**}@ are ca rezultat {**Text forţat**}.
Printre aceste caractere speciale existasi @;care opreste formatarile specialeintr-o secvente. Exemplu: @*capsuna*@ are ca rezultat *capsuna*. Daca asta nu functioneazain pasajul taipoti safolosesti direct 'entitatihtml':http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_XML_and_HTML_character_entity_references. Poti sascrii &#42;elefanti&#42; pentru a obtine *elefanti*
Printre aceste caractere speciale există şi @, care opreşte formatările speciale într-o secvenţă. Exemplu: @*capşună*@ are ca rezultat *capşună*. Daca asta nu funcţionează în pasajul tău poţi să foloseşti direct 'entităti HTML':http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_XML_and_HTML_character_entity_references. Poţi să scrii &#42;elefanţi&#42; pentru a obtine *elefanţi*.
h2. Liste
h2. Liste
Pentru a crea o lista numericacu Textile, este suficient sainseram #inainte de fiecare paragraf:
Pentru a crea o lista numerică cu Textile, este suficient să inserăm $#$ înainte de fiecare paragraf:
@# Primul item@ @# Al doilea item@
@# Al treileaitem@
@# Al treile item@
va genera:
# Al doilea item # Al treilea item
De asemenea este posibil ca listele safieimbricate, incrementand numarul de caractere #. Listele vor avea o structura arborescenta:
De asemenea este posibil ca listele să fie îmbrăcate, incrementând numarul de caractere $#$. Listele vor avea o structura arborescentă:
@# Un item@ @## Alt item@
@### Alt item@
@# Al doilea item@
vaavea ca rezultat:
va genera :
# Un item ## Alt item
### Alt item
# Al doilea item
Dacain locul listelor indexate numeric se doreste creerea listelor cu bulete ( _bulleted lists_ ),in loc de # se va folosi *. Regula pentru listeimbricate ramane valabilasi aici:
Dacă în locul listelor indexate numeric se doreşte crearea listelor cu bulete ( _bulleted lists_ ), în loc de $#$ se va folosi $*$. Regula pentru liste îmbrăcate rămâne valabilă şi aici:
@* Capitolul 1@ @** Capitolul 1.1@
@*** Capitolul 1.1.1@
@* Capitolul 2@
produce urmatorul efect:
produce următorul efect :
* Capitolul 1 ** Capitolul 1.1
*** Capitolul 1.1.1
* Capitolul 2
h2. Referinte externe
h2. Referinţe externe
Pentru a crea o referintacatre un alt site ( un _link_ ), textul descriptiv va fi plasatintre ghilimele duble ("), urmat imediat de caracterul : si de URLul dorit: @Link catre "infoarena":http://infoarena.ro@ va fi interpretat ca Link catre "infoarena":http://infoarena.ro. Dacaun link este folosit de mai multe oriin acelasi document sau dacase doreste o mai bunaorganizare a textului, este posibil ca URLul safie specificat oriundein document:intre paranteze patrate se va afla identificatorul unic asociat linkului, dupa care urmeazaadresa propriu-zisa.In momentulin care dorim sainseramin document acel link este suficientin loc de adresa completasaintroducem doar identificatorul pe care l-am asociat adresei:
Pentru a crea o referinţă către un alt site ( un _link_ ), textul descriptiv va fi plasat între ghilimele duble ($"$), urmat imediat de caracterul $:$ si de URL-ul dorit: @Link către "infoarena":http://infoarena.ro@ va fi interpretat ca "Link către "infoarena":http://infoarena.ro". Dacă un link este folosit de mai multe ori în acelaşi document sau dacă se doreşte o mai bună organizare a textului, este posibil ca URL-ul să fie specificat oriunde în document: între paranteze pătrate se va afla identificatorul unic asociat linkului, dupa care urmează adresa propriu-zisă. În momentul în care dorim să inserăm în document acel link este suficient în loc de adresa completă să introducem doar identificatorul pe care l-am asociat adresei :
@Link catre "infoarena":arena@ @Al doilea link catre "infoarena":arena@
@Link către "infoarena":arena@ @Al doilea link către "infoarena":arena@
@[arena]http://infoarena.ro@ are rezultatul:
Link catre "infoarena":arena Al doilea link catre "infoarena":arena
Link către "infoarena":arena Al doilea link către "infoarena":arena
[arena]http://infoarena.ro
Pentru a posta o imagine pe site, este necesarin prealabil sao salvati pe server. Pentru aceasta este suficient saapasati butonul"Ataseaza"din coltul dreapta-sus al paginii pe care o editatisi saselectati imaginea pe care doriti sao transferati pe server. Dupaaceea, pentru a introduce imagineain paginava trebui saintroduceti URLul eiintre semnul exclamarii (!).
Pentru a posta o imagine pe site, este necesar în prealabil să o salvaţi pe server. Pentru aceasta este suficient să apasaţi butonul $Ataşează$ din colţul dreapta-sus al paginii pe care o editaţi şi să selectati imaginea pe care doriţi să o transferaţi pe server. După aceea, pentru a introduce imaginea în pagină va trebui să introduceţi URL-ul ei între semnul exclamării ($!$).
Dacaamincarcat deja imaginea logo.jpg in paginacurenta, @!documentatie/textile?logo.jpg!@ va avea rezultatul:
Dacă am încărcat deja imaginea logo.jpg in pagină curentă, @!documentatie/textile?logo.jpg!@ va avea rezultatul :
!documentatie/textile?logo.jpg! h2. Tabele
Tabelele simple pot fi construite separand campurile lor prin caracterul |.
Tabelele simple pot fi construite separând câmpurile lor prin caracterul $|$.
@| nume | varsta| judet|@ @| Popescu | 24 | Bucuresti |@
@| nume | vârstă | judeţ |@ @| Popescu | 24 | Bucureşti |@
@| Ionescu | 12 | Constanta |@ va genera tabelul de mai jos:
| nume | varsta| judet| | Popescu | 24 | Bucuresti |
| nume | vârstă | judeţ | | Popescu | 24 | Bucureşti |
| Ionescu | 12 | Constanta |
Celulele care doresc safie facute cap de tabel vor fi marcate initial printr-un underscore, urmat imediat de un punct.
Celulele care doresc să fie făcute cap de tabel vor fi marcate iniţial printr-un _underscore_, urmat imediat de un punct.
@|_. nume |_. varsta|_. judet|@ @| Popescu | 24 | Bucuresti |@
@|_. nume |_. vârstă |_. judeţ |@ @| Popescu | 24 | Bucureşti |@
@| Ionescu | 12 | Constanta |@ va avea urmatorul rezultat:
|_. nume |_. varsta|_. judet| | Popescu | 24 | Bucuresti |
|_. nume |_. vârstă |_. judeţ | | Popescu | 24 | Bucureşti |
| Ionescu | 12 | Constanta | h1. Cod <tex>\LaTeX</tex>
Atunci cand dorim saintroducem cod 'LaTeX':http://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX putem folosi sintaxa:
Atunci când dorim să introducem cod 'LaTeX':http://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX putem folosi sintaxa:
$<tex> cod LaTeX </tex>$ De exemplu pentru codul:
$<tex> d = \sqrt{(c_{2}-c_{1})^{2} +1} </tex>$
$<tex>$ @d = \frac{m_0^3}{\sqrt{3-\frac{v^2}{c^2}}} + \sqrt[3]{a^2 + b^2} - \log_3 \cos \frac{\pi}{3}@ $</tex>$
se obtine urmatoarea imagine:
se obţine următoarea imagine:
<tex> d = \sqrt{(c_{2}-c_{1})^{2} +1} </tex>
<tex> d = \frac{m_0^3}{\sqrt{3-\frac{v^2}{c^2}}} + \sqrt[3]{a^2 + b^2} - \log_3 \cos \frac{\pi}{3}</tex>
h2. Fragmente de cod
Atunci cand dorim sainseram un fragment de codin pagina curenta, putem safolosim sintaxa:
Atunci când dorim să inserăm un fragment de cod în pagina curentă, putem să folosim sintaxa:
@== code(c) |@
@== code(limbaj) |@
@...fragment de cod...@ {@==@}
Urmatoarele limbaje sunt suportate:
Următoarele limbaje sunt suportate:
* $code{@(c)@}$ pentru C * $code(cpp)$ pentru C++ * $code(pas)$ pentruObjectPascal * $code(java)$ pentru Java
* $code({@c@})$ pentru $C$ * $code(cpp)$ pentru $C++$ * $code(pas)$ pentru $Free Pascal$ * $code(java)$ pentru $Java$
Iataun exemplu:
Iată un exemplu:
== code(c) |
# include <cstdio>
# include <stdio.h> int a, b ;
int main ( void ) {
int a, b;
fscanf ( fopen ( "adunare.in", "r" ), "%d %d", &a, &b ) ; fprintf ( fopen ( "adunare.out", "w" ), "%d", a + b ) ;
freopen ( "adunare.in", "r", stdin ) ; freopen ( "adunare.out", "w", stdout ) ;
return 0 ; } ==
scanf ( "%d%d", &a, &b);printf ( "%d\n",a+ b ) ;
== code(cpp) | # include <fstream>
return 0 ;
int a, b ; int main ( void ) { std :: ifstream f ( "adunare.in" ) ; std :: ofstream g ( "adunare.out" ) ; f >> a >> b ; g << a + b ;
} ==
h2. Aplicarea stilurilor CSS
== code(pas) | program adunare ; var a, b : longint ; begin freopen ( input, 'adunare.in' ) ; reset ( input ) ; freopen ( output, 'adunare.out' ) ; rewrite ( output ) ; readln ( a, b ) ; writeln ( a + b ) ; close ( input ) ; close ( output ) ; end. == h2. Aplicarea stilurilor $CSS$
Este posibil saatasam cod CSS elementelor in felul urmator:
Este posibil să ataşăm cod $CSS$ elementelor in felul urmator:
table(example). |_. Cod _Textile_|_. Cod HTML asociat|_. Rezultat | |@text %{color:red}bau!% text@|@text <span style="color:red">bau!</span> text@|text %{color:red;}bau!% text|
Diferente intre securitate:
public
protected