h1.
Un text este structurat pe mai multe paragrafe. Atunci când folositi Textile, paragrafele trebuie separate de o linie alba ( goală ).
Un întreg paragraf se poate transforma cu usurinţă într-un header, folosind sintaxa hn la începutul paragrafului, unde n este un numar de la 1 la 6. De exemplu, Textile va interpreta linia h1. Primul header
ca <h1>Primul header</h1>
şi rezultatul va fi:
Primul header
Modificatori
Pentru a scrie un text cu diferite efecte ( îngroşat, înclinat, subliniat, tăiat ) sau în diferite poziţii ( puteri sau indici ) se scrie textul care se doreşte a fi modificat între modificatorii corespunzători. În tabelul de mai jos este prezentat modul de folosire al acestora:
Cod Textile | Cod HTML asociat | Rezultat |
---|---|---|
**Un text îngroşat** | <b>Un text îngroşat</b> | Un text îngroşat |
_Aici apare înclinat_ | <i>Un text înclinat</i> | Aici apare înclinat |
+Merge chiar şi subliniat+ | <ins>Merge chiar şi subliniat</ins> | Merge chiar şi subliniat |
-Text greşit- | <del>Text grşsit</del> | |
Pitagora: a^2^ + b^2^ = c^2^ | Pitagora: a<sup>2</sup> + b<sup>2</sup> = c<sup>2</sup> | a2 + b2 = c2 |
Chiar şi logaritmi: log ~2~ N | Chiar şi logaritmi: log<sub>2</sub> N | log 2 N |
În cazul in care rezultatele produse de limbajul de markup nu sunt cele aşteptate, se poate forţa folosirea acestor modificatori prin caracterele { şi } puse la începutul şi respectiv la sfârşitul secvenţei. De exemplu, {**Text forţat**}
are ca rezultat Text forţat.
Printre aceste caractere speciale există şi @, care opreşte formatările speciale într-o secvenţă. Exemplu: @*capşună*@ are ca rezultat *capşună*. Daca asta nu funcţionează în pasajul tău poţi să foloseşti direct entităti HTML. Poţi să scrii *elefanţi* pentru a obtine *elefanţi*.
Liste
Pentru a crea o lista numerică cu Textile, este suficient să inserăm # înainte de fiecare paragraf:
# Primul item
# Al doilea item
# Al treile item
va genera:
- Primul item
- Al doilea item
- Al treilea item
De asemenea este posibil ca listele să fie îmbrăcate, incrementând numarul de caractere #. Listele vor avea o structura arborescentă:
# Un item
## Alt item
### Alt item
# Al doilea item
va genera :
- Un item
- Alt item
- Alt item
- Alt item
- Al doilea item
Dacă în locul listelor indexate numeric se doreşte crearea listelor cu bulete ( bulleted lists ), în loc de # se va folosi *. Regula pentru liste îmbrăcate rămâne valabilă şi aici:
* Capitolul 1
** Capitolul 1.1
*** Capitolul 1.1.1
* Capitolul 2
produce următorul efect :
- Capitolul 1
- Capitolul 1.1
- Capitolul 1.1.1
- Capitolul 1.1
- Capitolul 2
Referinţe externe
Pentru a crea o referinţă către un alt site ( un link ), textul descriptiv va fi plasat între ghilimele duble ($"), urmat imediat de caracterul $: si de URL-ul dorit: Link către "infoarena":http://infoarena.ro
va fi interpretat ca "Link către infoarena". Dacă un link este folosit de mai multe ori în acelaşi document sau dacă se doreşte o mai bună organizare a textului, este posibil ca URL-ul să fie specificat oriunde în document: între paranteze pătrate se va afla identificatorul unic asociat linkului, dupa care urmează adresa propriu-zisă. În momentul în care dorim să inserăm în document acel link este suficient în loc de adresa completă să introducem doar identificatorul pe care l-am asociat adresei :
Link către "infoarena":arena
Al doilea link către "infoarena":arena
http://infoarena.ro
are rezultatul:
Link către infoarena
Al doilea link către infoarena
Pentru a posta o imagine pe site, este necesar în prealabil să o salvaţi pe server. Pentru aceasta este suficient să apasaţi butonul Ataşează din colţul dreapta-sus al paginii pe care o editaţi şi să selectati imaginea pe care doriţi să o transferaţi pe server. După aceea, pentru a introduce imaginea în pagină va trebui să introduceţi URL-ul ei între semnul exclamării ($!$).
Dacă am încărcat deja imaginea logo.jpg in pagină curentă,
!documentatie/textile?logo.jpg!
va avea rezultatul :
Tabele
Tabelele simple pot fi construite separând câmpurile lor prin caracterul |.
| nume | vârstă | judeţ |
| Popescu | 24 | Bucureşti |
| Ionescu | 12 | Constanta |
va genera tabelul de mai jos:
nume | vârstă | judeţ |
Popescu | 24 | Bucureşti |
Ionescu | 12 | Constanta |
Celulele care doresc să fie făcute cap de tabel vor fi marcate iniţial printr-un underscore, urmat imediat de un punct.
|_. nume |_. vârstă |_. judeţ |
| Popescu | 24 | Bucureşti |
| Ionescu | 12 | Constanta |
va avea urmatorul rezultat:
nume | vârstă | judeţ |
---|---|---|
Popescu | 24 | Bucureşti |
Ionescu | 12 | Constanta |
Cod 
Atunci când dorim să introducem cod LaTeX putem folosi sintaxa:
<tex> cod LaTeX </tex>
De exemplu pentru codul:
<tex> d = \frac{m_0^3}{\sqrt{3-\frac{v^2}{c^2}}} + \sqrt[3]{a^2 + b^2} - \log_3 \cos \frac{\pi}{3}
</tex>
se obţine următoarea imagine:
![d = \frac{m_0^3}{\sqrt{3-\frac{v^2}{c^2}}} + \sqrt[3]{a^2 + b^2} - \log_3 \cos \frac{\pi}{3} d = \frac{m_0^3}{\sqrt{3-\frac{v^2}{c^2}}} + \sqrt[3]{a^2 + b^2} - \log_3 \cos \frac{\pi}{3}](http://www.infoarena.ro/static/images/latex/ee0c738887dc34e26dbfb8902b9f5273_12.04007pt.gif)
Fragmente de cod
Atunci când dorim să inserăm un fragment de cod în pagina curentă, putem să folosim sintaxa:
== code(limbaj) |
...fragment de cod...
==
Următoarele limbaje sunt suportate:
- code(
c
) pentru C - code(cpp) pentru C++
- code(pas) pentru Free Pascal
- code(java) pentru Java
Iată un exemplu:
# include <stdio.h>
int a, b ;
int main ( void ) {
fscanf ( fopen ( "adunare.in", "r" ), "%d %d", &a, &b ) ;
fprintf ( fopen ( "adunare.out", "w" ), "%d", a + b ) ;
return 0 ;
}
# include <fstream>
int a, b ;
int main ( void ) {
std :: ifstream f ( "adunare.in" ) ;
std :: ofstream g ( "adunare.out" ) ;
f >> a >> b ;
g << a + b ;
}
program adunare ;
var a, b : longint ;
begin
freopen ( input, 'adunare.in' ) ; reset ( input ) ;
freopen ( output, 'adunare.out' ) ; rewrite ( output ) ;
readln ( a, b ) ;
writeln ( a + b ) ;
close ( input ) ; close ( output ) ;
end.
Aplicarea stilurilor CSS
Este posibil să ataşăm cod CSS elementelor in felul urmator:
Cod Textile | Cod HTML asociat | Rezultat |
---|---|---|
text %{color:red}bau!% text | text <span style="color:red">bau!</span> text | text bau! text |