Mai intai trebuie sa te autentifici.
Diferente pentru documentatie/textile intre reviziile #107 si #49
Nu exista diferente intre titluri.
Diferente intre continut:
h1.
h1. Tutorial de Textile h1. Introducere _Textile_ este un limbaj de markup ce va ajuta sa editati paginile web. Ce inseamna aceasta? In loc sa scrieti tag-urile specifice de html pentru a edita o astfel de pagina, _Textile_ va pune la dispozitie o serie de elemente de sintaxa prin care puteti edita mai simplu si mult mai rapid aceste pagini. In continuare sunt prezentate notiunile care trebuiesc cunoscute inainte de a incepe scrierea unui pagini html folosind _Textile_.
Un text este structurat pe mai multe paragrafe. Atunci când folositi Textile, paragrafele trebuie separate de o linie alba ( goală ).
h1. Paragrafe Un text este structurat pe mai multe paragrafe. Atunci cand folositi Textile, paragrafele trebuiesc separate de o linie alba ( goala ).
Un întreg paragraf se poate transforma cu usurinţă într-un header, folosind sintaxa {$hn$} la începutul paragrafului, unde {$n$} este un numar de la $1$ la $6$. De exemplu, _Textile_ va interpreta linia @h1. Primul header@ ca @<h1>Primul header</h1>@ şi rezultatul va fi:
table(example). |_. Cod _Textile_|_. Cod HTML asociat| |Un paragraf Al doilea paragraf |@<p>Un paragraf</p>@ @<p>Al doilea paragraf</p>@|
h1. Primul header h2. Modificatori
Un intreg paragraf se poate transforma cu usurinta intr-un header, folosind sintaxa {$hn$} la inceputul paragrafului, unde {$n$} este un numar de la $1$ la $6$. De exemplu, Textile va interpreta linia @h1. Primul header@ ca @<h1>Primul header</h1>@ si rezultatul va fi:
Pentrua scrie un text cu diferite efecte ( îngroşat, înclinat, subliniat, tăiat ) sau în diferite poziţii ( puteri sau indici ) se scrie textul care se doreşte a fimodificat între modificatorii corespunzători. În tabeluldemai jos este prezentat modul defolosire al acestora:
h1. Primul header
table(example). |_. Cod _Textile_|_. Cod HTML asociat|_. Rezultat | |@**Un text îngroşat**@|@<b>Un text îngroşat</b>@|**Un text îngroşat**| |@_Aici apare înclinat_@|@<i>Un text înclinat</i>@|_Aici apare înclinat_| |@+Merge chiar şi subliniat+@|@<ins>Merge chiar şi subliniat</ins>@|+Merge chiar şi subliniat+| |@-Text greşit-@|@<del>Text grşsit</del>@|-Text greşit-| |@Pitagora: a^2^ + b^2^ = c^2^@|@Pitagora: a<sup>2</sup> + b<sup>2</sup> = c<sup>2</sup>@|a^2^ + b^2^ = c^2^| |@Chiar şi logaritmi: log ~2~ N@|@Chiar şi logaritmi: log<sub>2</sub> N@|log ~2~ N|
h1. Modificatori Pentru a scrie un text cu diferite efecte ( ingrosat, inclinat, subliniat, taiat ) sau in diferite pozitii ( puteri sau indici ) se scrie textul care se doreste a fi modificat intre modificatorii corespunzatori. In tabelul de mai jos este prezentat modul de folosire al acestora:
În cazul in care rezultatele produse de limbajul de markup nu sunt cele aşteptate, se poate forţa folosirea acestor modificatori prin caracterele ${$ şi $}$ puse la începutul şi respectiv la sfârşitul secvenţei. De exemplu, @{**Text forţat**}@ are ca rezultat {**Text forţat**}.
table(example). |_. Cod _Textile_|_. Cod HTML asociat| |@**Un text ingrosat**@|@<b>Un text ingrosat</b>@| |@_Aici apare subliniat_@|@<i>Un text ingrosat</i>@| |@+Merge chiar si subliniat+@|@<ins>Merge chiar si subliniat</ins>@| |@-Text gresit-@|@<del>Text gresit</del>@| |@Pitagora: a ^2^ + b ^2^ = c ^2^@|@Pitagora: a <sup>2</sup> + b <sup>2</sup> = c <sup>2</sup>@| |@Chiar si logaritmi: log ~2~ N@|@Chiar si logaritmi: log <sub>2</sub> N@|
Printreaceste caractere specialeexistăşi @,careopreşte formatărilespecialeîntr-osecvenţă.Exemplu:@*capşună*@arecarezultat *capşună*.Daca astanufuncţioneazăîn pasajultăupoţisăfoloseştidirect'entitătiHTML':http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_XML_and_HTML_character_entity_references.Poţi săscrii&#42;elefanţi&#42;pentruaobtine*elefanţi*.
In cazul in care rezultatele produse de limbajul de markup nu sunt cele asteptate, se poate forta folosirea acestor modificatori prin caracterele { si } puse la inceputul si respectiv la sfarsitul secventei. De exemplu, @{**Text fortat**}@ are ca rezultat {**Text fortat**}.
h2. Liste
h1. Liste
Pentru a crea o lista numericăcu Textile, este suficient săinserăm$#$înainte de fiecare paragraf:
Pentru a crea o lista numerica cu Textile, este suficient sa inseram # inainte de fiecare paragraf:
@# Primul item@ @# Al doilea item@
@# Al treile item@
@# Al treilea item@
va genera:
# Al doilea item # Al treilea item
De asemenea este posibil ca listele săfieîmbrăcate, incrementând numarul de caractere$#$. Listele vor avea o structura arborescentă:
De asemenea este posibil ca listele sa fie imbricate, incrementand numarul de caractere #. Listele vor avea o structura aborescenta:
@# Un item@ @## Alt item@
@### Alt item@
@# Al doilea item@
vagenera :
va avea ca rezultat:
# Un item ## Alt item
### Alt item
# Al doilea item
Dacăîn locul listelor indexate numeric se doreşte crearea listelor cu bulete ( _bulleted lists_ ),în loc de$#$se va folosi$*$. Regula pentru listeîmbrăcate rămâne valabilăşi aici:
Daca in locul listelor indexate numeric se doreste creerea listelor cu bulete ( _bulleted lists_ ), in loc de # se va folosi *. Regula pentru liste imbricate ramane valabila si aici:
@* Capitolul 1@ @** Capitolul 1.1@
@*** Capitolul 1.1.1@
@* Capitolul 2@
produce următorul efect:
produce urmatorul efect:
* Capitolul 1 ** Capitolul 1.1
*** Capitolul 1.1.1
* Capitolul 2
h2. Referinţe externe
h1. Referinte externe
Pentru a crea o referinţăcătre un alt site ( un _link_ ), textul descriptiv va fi plasatîntre ghilimele duble ($"$), urmat imediat de caracterul$:$si de URL-ul dorit: @Link către "infoarena":http://infoarena.ro@ va fi interpretat ca"Link către "infoarena":http://infoarena.ro". Dacăun link este folosit de mai multe oriîn acelaşi document sau dacăse doreşte o mai bunăorganizare a textului, este posibil ca URL-ul săfie specificat oriundeîn document:între paranteze pătrate se va afla identificatorul unic asociat linkului, dupa care urmeazăadresa propriu-zisă.În momentulîn care dorim săinserămîn document acel link este suficientîn loc de adresa completăsăintroducem doar identificatorul pe care l-am asociat adresei:
Pentru a crea o referinta catre un alt site ( un _link_ ), textul descriptiv va fi plasat intre ghilimele duble ("), urmat imediat de caracterul : si de URLul dorit: @Link catre "infoarena":http://infoarena.ro@ va fi interpretat ca Link catre "infoarena":http://infoarena.ro. Daca un link este folosit de mai multe ori in acelasi document sau daca se doreste o mai buna organizare a textului, este posibil ca URLul sa fie specificat oriunde in document: intre paranteze patrate se va afla identificatorul unic asociat linkului, dupa care urmeaza adresa propriu-zisa. In momentul in care dorim sa inseram in document acel link este suficient in loc de adresa completa sa introducem doar identificatorul pe care l-am asociat adresei:
@Link către "infoarena":arena@ @Al doilea link către "infoarena":arena@
@Link catre "infoarena":arena@ @Al doilea link catre "inforarena":arena@
@[arena]http://infoarena.ro@ are rezultatul:
Link către "infoarena":arena Al doilea link către "infoarena":arena
Link catre "infoarena":arena Al doilea link catre "inforarena":arena
[arena]http://infoarena.ro
Pentru a posta o imagine pe site, este necesarîn prealabil săo salvaţi pe server. Pentru aceasta este suficient săapasaţi butonul$Ataşează$din colţul dreapta-sus al paginii pe care o editaţişi săselectati imaginea pe care doriţi săo transferaţi pe server. Dupăaceea, pentru a introduce imagineaîn paginăva trebui săintroduceţi URL-ul eiîntre semnul exclamării ($!$).
Pentru a posta o imagine pe site, este necesar in prealabil sa o salvati pe server. Pentru aceasta este suficient sa apasati butonul "Ataseaza" din coltul dreapta-sus al paginii pe care o editati si sa selectati imaginea pe care doriti sa o transferati pe server. Dupa aceea, pentru a introduce imaginea in pagina va trebui sa introduceti URLul ei intre semnul exclamarii (!).
Dacăamîncărcat deja imaginea logo.jpg in paginăcurentă, @!documentatie/textile?logo.jpg!@ va avea rezultatul:
Daca am incarcat deja imaginea logo.jpg in pagina curenta, @!http://infoarena.ro/documentatie/textile?action=download&file=logo.jpg!@ va avea rezultatul:
!documentatie/textile?logo.jpg!
!http://infoarena.ro/documentatie/textile?action=download&file=logo.jpg!
h2. Tabele
h1. Tabele
Tabelele simple pot fi construite separând câmpurile lor prin caracterul$|$.
Tabelele simple pot fi construite separand campurile lor prin caracterul |.
@| nume | vârstă| judeţ|@ @| Popescu | 24 | Bucureşti |@
@| nume | varsta | judet |@ @| Popescu | 24 | Bucuresti |@
@| Ionescu | 12 | Constanta |@ va genera tabelul de mai jos:
| nume | vârstă| judeţ| | Popescu | 24 | Bucureşti |
| nume | varsta | judet | | Popescu | 24 | Bucuresti |
| Ionescu | 12 | Constanta |
Celulele care doresc săfie făcute cap de tabel vor fi marcate iniţial printr-un_underscore_, urmat imediat de un punct.
Celulele care doresc sa fie facute cap de tabel vor fi marcate initial printr-un underscore, urmat imediat de un punct.
@|_. nume |_. vârstă|_. judeţ|@ @| Popescu | 24 | Bucureşti |@
@|_. nume |_. varsta |_. judet |@ @| Popescu | 24 | Bucuresti |@
@| Ionescu | 12 | Constanta |@ va avea urmatorul rezultat:
|_. nume |_. vârstă|_. judeţ| | Popescu | 24 | Bucureşti |
|_. nume |_. varsta |_. judet | | Popescu | 24 | Bucuresti |
| Ionescu | 12 | Constanta |
h1. Cod <tex>\LaTeX</tex> Atunci când dorim să introducem cod 'LaTeX':http://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX putem folosi sintaxa: $<tex> cod LaTeX </tex>$ De exemplu pentru codul: $<tex>$ @d = \frac{m_0^3}{\sqrt{3-\frac{v^2}{c^2}}} + \sqrt[3]{a^2 + b^2} - \log_3 \cos \frac{\pi}{3}@ $</tex>$
Atributele celulelor..............
se obţine următoarea imagine: <tex> d = \frac{m_0^3}{\sqrt{3-\frac{v^2}{c^2}}} + \sqrt[3]{a^2 + b^2} - \log_3 \cos \frac{\pi}{3}</tex>
h1. Fragmente de cod
h2. Fragmente de cod Atunci când dorim să inserăm un fragment de cod în pagina curentă, putem să folosim sintaxa: @== code(limbaj) |@
@== code(c) |@
@...fragment de cod...@ {@==@}
Următoarele limbaje sunt suportate:
Urmatoarele limbaje sunt suportate:
* $code({@c@})$ pentru$C$* $code(cpp)$ pentru$C++$* $code(pas)$ pentru$FreePascal$* $code(java)$ pentru$Java$
* $code{@(c)@}$ pentru C * $code(cpp)$ pentru C++ * $code(pas)$ pentru Object Pascal * $code(java)$ pentru Java
Iatăun exemplu:
Iata un exemplu:
== code(c) |
#include <stdio.h>
#include <stdio.h>
int a, b ;
int main(void) { int a, b;
int main ( void ) { fscanf ( fopen ( "adunare.in", "r" ), "%d %d", &a, &b ) ; fprintf ( fopen ( "adunare.out", "w" ), "%d", a + b ) ; return 0 ; } ==
freopen("adunare.in", "rt", stdin); freopen("adunare.out", "rt", stdout);
==code(cpp)|#include<fstream>
scanf("%d%d", &a, &b); printf("%d\n", a+b);
int a, b ; int main ( void ) { std :: ifstream f ( "adunare.in" ) ; std :: ofstream g ( "adunare.out" ) ; f >> a >> b ; g << a + b ;
return 0;
}
== == code(pas) | program adunare ; var a, b : longint ; begin freopen ( input, 'adunare.in' ) ; reset ( input ) ; freopen ( output, 'adunare.out' ) ; rewrite ( output ) ; readln ( a, b ) ; writeln ( a + b ) ; close ( input ) ; close ( output ) ; end. == h2. Aplicarea stilurilor $CSS$ Este posibil să ataşăm cod $CSS$ elementelor in felul urmator: table(example). |_. Cod _Textile_|_. Cod HTML asociat|_. Rezultat | |@text %{color:red}bau!% text@|@text <span style="color:red">bau!</span> text@|text %{color:red;}bau!% text|
==
Diferente intre securitate:
protected
public