#include <iostream>
#include <fstream>
#include <vector>
#include <queue>
#include <algorithm>
#include <stack>
#include <set>
#include<cstdio>
using namespace std;
ifstream fin("dfs.in");
ofstream fout("dfs.out");
//strucutra unui arc cu distanta(cost) din graf (folosita in metodele Dijkstra si Bellman_Ford si de clasa Min_heap)
struct arc
{
int y, distanta;
arc(int b, int d)
{
y = b;
distanta = d;
}
arc(){}
bool operator < (const arc &a) const //operator pentru compararea distantelor(costurilor) a doua arce
{return distanta < a.distanta;}
};
class Graf
{
private:
//strucutra unei muchii din graf(folosita in medota Biconexe)
struct muchie
{
int x,y;
muchie(int a, int b)
{
x=a;
y=b;
}
muchie(){}
};
//strucutra unei muchii cu cost din graf(folosita in medota Kruskal)
struct muchie_cost
{
int x,y,cost;
muchie_cost(int a, int b, int c)
{
x=a;
y=b;
cost=c;
}
muchie_cost(){}
bool operator < (const muchie_cost &m) const //operator pentru compararea costurilor a doua muchii
{return cost < m.cost;}
};
int n; //nr de noduri
int m; //nr de muchii
//vectorul in care se va construi rezultatul functiilor recursive
vector<int> rezultat;
//vectorul de tati folosit in parcurgeri(vector utilizat in comun de metodele BfsMaxFlow si MaxFlow)
vector<int> tati;
//vector folosita in parcurgeri pentru a retine ce noduri au fot vizitate
vector<bool> vizitat;
//matrice in care se moreaza fluxurile dintre doua noduri adiacente din graf(utilizat in comun de metodele BfsMaxFlow si MaxFlow)
vector<vector<int>> flux;
//matrice in care se moreaza capacitatile dintre doua noduri adiacente din graf(utilizat in comun de metodele BfsMaxFlow si MaxFlow)
vector<vector<int>> capacitate;
//vector cu listele de adiacenta
vector<vector<int>> la;
//vector de muchii cu cost
vector<muchie_cost> vmc;
//vector cu listele de adiacenta ale nodurilor dintr-un graf orientat(folosita pentru metodele Dijkstra si Bellman_Ford)
vector<vector<arc>> arce;
//variabila care semnaleaza daca graful este orientat sau nu(daca este orientat este true altfel este false)
bool orientat;
//variabila care semnaleaza daca muchiile grafului au sau nu asociate costuri(daca da costuri este true altfel este false)
bool costuri;
//subprogram recursiv ce executa parcurgerea in adancime a grafului(folosit de metodele Dfs si DfsNrConexe)
void DfsRec(int x);
//subprogram de tip Dfs folosit de metoda MuchiiCritice
void DfsMc(int x, int parinte, vector<int> &moment, vector<int> &low, int &timp, vector<vector<int>> &result, vector<bool> & vizitat);
//subprogram de tip Dfs folosit de metoda Biconexe
void DfsBcx(int x, int parinte, vector<int> &moment, vector<int> &low, stack<muchie> &stiva, int &timp, vector<set<int>> &biconexe, vector<bool> & vizitat);
//subprogram de tip Dfs folosit de metoda ComponenteTareConexe
void DfsCtc(int x, vector<int> &moment, vector<int> &low, stack<int> &stiva, set<int> &in_stack, int &timp, vector<set<int>> &tareconexe, vector<bool> & vizitat);
//metoda ce implementeaza o parcurgere Bfs si intoarce false daca din sursa nu se poate ajunge in destinatie, folosita in algoritmul Edmonds-Karp
bool BfsMaxFlow(int S, int D);
//subprogram folosit de metoda HamiltonCostMinim pentru a calcula costul lantului de la nodul 0
//la nodul destinatie, drum ce trece doar prin noduri ce au bitul corespunzator din scrierea binara a mastii cu valoarea 1
int Calc(int nod_dest, int masca, vector<vector<int>> &M);
//metoda ce implementeaza o parcurgere Dfs care cauta si returneaza true daca gaseste un cuplaj
//pentru nodul dat(nod va fi mereu din multimea L) si in acelasi timp seteaza cuplajul
bool DfsCuplaj(int nod, vector<int>&L, vector<int>&R);
public:
//constructor parametrizat care primeste si tipul grafului si daca muchiile au sau nu costuri: orientat(tip==true)
//sau neorientat(tip==false) si cu costuri pe muchii(costuri==true) sau fara(costuri==false)
Graf(int n, int m, bool orientat, bool costuri);
//metoda de adaugare a unei muchii in graf(daca graful este neorientat va adauga atat muchia x-y cat si muchia y-x)
void AddEdge(int x, int y);
//metoda de adaugare a unei muchii cu cost in graf
void AddEdgeCost(int x, int y, int c);
//metoda de adaugare a unui arc cu distanta in graf
void AddArc(int x, int y, int d);
vector<int> Dfs(int x);
//metoda ce retureaza numarul de componente conexe ale grafului dat, prin parcurgere in adancime ce pleaca din nodul x
int DfsNrConexe(int x);
vector<int> Bfs(int x);
//metoda ce returneaza vectorul de distante de la nodul x la toate celelalte noduri
vector<int> BfsDistante(int x);
vector<int> SortareTop();
//metoda ce afiseaza vectorul de componente biconexe(vectori de noduri) ale grafului
vector<set<int>> Biconexe();
//metoda ce afiseaza vectorul de muchii critice(vectori cu 2 elemente) ale grafului
vector<vector<int>> MuchiiCritice();
//metoda ce afiseaza vectorul de componente tareconexe(seturi de noduri)
vector<set<int>> ComponenteTareConexe();
//metoda ce implementeaza algoritmul lui Kruskal de determinare a APM-ului
vector<pair<int,int>> Kruskal(int &cost_total);
//metoda ce implementeaza algoritmul lui Dijkstra de determinare a drumurilor minime de la un nod dat
//la toate celelalte, folosind un heap
vector<int> Dijkstra(int s);
//metoda ce implementeaza algoritmul Bellman-Ford de determinare a drumurilor minime de la un nod dat la toate celelalte,
//depistand ciclurile de cost negativ. Algoritmul floseste o coada
vector<int> BellmanFord(int s);
//metoda ce implementeaza algoritmul Edmonds-Karp de determinarea a fluxului maxim ce poate fi trimis printr-o
//retea(graf orientat alea carui muchii au asociate capacitati)
int MaxFlow(int S, int D);
//metoda ce implementeaza algoritmul Roy-Floyd de determinare a matricei de drumuri minime dintr-un graf
vector<vector<int>> RoyFloyd();
//metoda ce returneaza diametrul arborelui(disanta dintre cele mai indepartate doua frunze ale arborelui)
int Darb();
//metoda ce returneaza un ciclu eulerian din graf, daca acesta exista sau -1 in caz contrar
vector<int> CicluEuler();
//metoda ce returneaza costul minim al unui ciclu hamiltonian daca graful dat are un astfel de ciclu
int HamiltonCostMinim();
//metoda ce returneaza un cuplaj maxim al unui graf bipartit
vector<pair<int,int>> CuplajMaxim(int n1, int n2);
};
//clasa de multimi disjuncte folosita la algoritmul lui Kruskal
class DisjointSets
{
private:
//numarul de noduri
int n;
//vectorul de reprezentanti(conform cursului)
vector<int> rep;
//vector ce va retine inaltimile arborilor
vector<int> h;
public:
//constructor parametrizat care face si initializarea vectorului de preprezentanti
DisjointSets(int n);
//metoda ce returneaza reprezentantul unui nod x dat
int Reprezentant(int x);
//metoda ce reuneste arborii care contin nodurile x si y
void Reuniune(int x, int y);
};
DisjointSets::DisjointSets(int n)
{
this->n = n;
//initializam vectorul de reprezentanti si pe cel de inaltimi
rep.resize(n+1);
h.resize(n+1);
for(int i=1; i<=n; ++i)
rep[i] = i;
};
int DisjointSets::Reprezentant(int x)
{
//daca x este chiar radacina(adica daca el este reprezentantul sau) il returnez
if(x == rep[x])
return x;
else //altfel reprezentantul lui x va fi reprezentantul tatalui sau(apel recursiv)
{
//efectuam compresia asupra arborelui
int r = Reprezentant(rep[x]); //aflu reprezentantul parintelui lui x
rep[x] = r;
//returnam reprezentantul lui x
return r;
}
}
void DisjointSets::Reuniune(int x, int y)
{
//aflam rep lui x si y
int rx = Reprezentant(x);
int ry = Reprezentant(y);
//daca x si y au acelasi reprezentant, atunci acestia sunt deja in aceeasi multime(nu am ce sa reunesc)
if(rx == ry)
return;
//subordonez reprezentantul din arborele cu inaltime mai mica reprezentantului din arborele cu inaltime mai mare
if(h[rx] < h[ry])
rep[rx] = ry;
else if(h[rx] > h[ry])
rep[ry] = rx;
else //altfel inseamna ca au inaltimi egale, caz in care inaltimea creste cu 1 dupa subordonare
{
rep[rx] = ry;
h[ry]++;
}
}
//clasa Min_heap folosita la pastrarea in ordinea crescatoare a distantelor(costurilor) arcelor din graf (folosita in metoda Dijsktra)
class Min_heap
{
private:
//nr de noduri din heap
int n;
//numarul de noduri distincte din heap
int N;
//vector de arce prin care este reprezentat heap-ul
vector<arc> h;
//vector ce retine pe ce pozitie in heap se afla fiecare nod x
vector<int> pozitii;
public:
//constructor parametrizat pt heap
Min_heap(int n);
//metoda care scoate minimul din heap(varful)
arc pop();
//metoda care insereaza in heap un arc
void push(arc a);
//metoda de deplasare in jos in heap(folosita cand se extrage sau se insereaza cate un arc, pt a mentine prop de min-heap)
void go_down(int i, int n);
//metoda de deplasare in sus in heap(folosita cand se extrage sau se insereaza cate un arc, pt a mentine prop de min-heap)
void go_up(int i);
//metoda care obtine pozitia fiului minim al unui nod abia inserta in heap
int poz_min(int i, int n);
//metoda care testeaza daca heap-ul este gol
bool empty();
};
bool Min_heap::empty()
{
if(N==0)
return true;
else
return false;
}
Min_heap::Min_heap(int n)
{
h.resize(n+1);
pozitii.resize(n+1);
N = 0;
}
int Min_heap::poz_min(int i, int n)
{
//daca nodul este frunza
if(2*i>n)
return 0;
//daca nodul nu este frunza si exista ambii descendent
if(2*i + 1 <= n)
{
if(h[2*i].distanta <= h[2*i+1].distanta)
return 2*i;
else
return 2*i+1;
}
else //altfel inseamna ca nodul nu este frunza dar am doar descendent stang
return 2*i;
}
void Min_heap::go_up(int i)
{
//daca nodul nu este deja in varf
if(i>1)
{
//aflu parintele
int p = i/2;
if(h[i] < h[p])
{
pozitii[h[i].y] = p;
pozitii[h[p].y] = i;
arc aux = h[p];
h[p] = h[i];
h[i] = aux;
go_up(p);
}
}
}
void Min_heap::go_down(int i, int n)
{
//daca nodul nu este deja frunz
if(i<=n/2)
{
//aflu pozitia celui mai mic dintre fii
int m = poz_min(i,n);
if(h[m] < h[i])
{
pozitii[h[i].y] = m;
pozitii[h[m].y] = i;
arc aux = h[m];
h[m] = h[i];
h[i] = aux;
go_down(m, n);
}
}
}
arc Min_heap::pop()
{
pozitii[h[N].y] = 1;
pozitii[h[1].y] = 0;
arc aux = h[1];
h[1] = h[N];
h[N] = aux;
N--;
go_down(1, N);
return h[N+1];
}
void Min_heap::push(arc a)
{
//daca nodul y deja exista in heap il elimin, pentru a ne asigura ca un nod nu apare de mai multe ori in heap
if(pozitii[a.y]>0)
{
arc aux = h[pozitii[a.y]];
pozitii[h[N].y] = pozitii[a.y];
h[pozitii[a.y]] = h[N];
h[N] = aux;
N--;
go_down(pozitii[a.y], N);
}
//adaug noul nod in heap si memorez pozitia sa
N++;
h[N] = a;
pozitii[a.y] = N;
go_up(N);
}
Graf::Graf(int n, int m, bool orientat, bool costuri)
{
this->n = n;
this->m = m;
this->orientat = orientat;
this->costuri = costuri;
la.resize(n+1);
arce.resize(n+1);
}
void Graf::AddEdge(int x, int y)
{
la[x].push_back(y);
if(!orientat)
la[y].push_back(x);
}
void Graf::AddEdgeCost(int x, int y, int c)
{
vmc.push_back(muchie_cost(x,y,c));
}
void Graf::AddArc(int x, int y, int d)
{
arce[x].push_back(arc(y,d));
}
void Graf::DfsRec(int x)
{
vizitat[x] = true;
rezultat.push_back(x);
for(int i=0; i<la[x].size(); ++i)
{
int y = la[x][i];
if (vizitat[y] == false)
{
DfsRec(y);
}
}
}
int Graf::DfsNrConexe(int x)
{
if(orientat == true)
{ cout << "Metoda DfsNrConexe este folosita doar la grafurile neorientate!\n";
return -1;
}
vizitat.clear();
vizitat.resize(n+1, 0);
int conexe=0;
for(int i=1; i<=n; ++i)
if(vizitat[i]!=1)
{
conexe++;
DfsRec(i);
}
return conexe;
}
vector<int> Graf::Dfs(int x)
{
tati.clear();
tati.resize(n+1);
rezultat.clear();
vizitat.clear();
vizitat.resize(n+1, 0);
DfsRec(x);
return rezultat;
}
vector<int> Graf::BfsDistante(int x)
{
if(orientat == false)
{ cout << "Metoda BfsDistante este folosita doar la grafurile orientate!\n";
return {};
}
vizitat.clear();
rezultat.clear();
rezultat.resize(n+1, -1);
vizitat.resize(n+1);
queue<int> q;
q.push(x);
vizitat[x]=1;
rezultat[x]=0;
while(!q.empty())
{
x = q.front();
q.pop();
for(int i=0; i<la[x].size(); ++i)
{
int y=la[x][i];
if(!vizitat[y])
{
q.push(y);
vizitat[y]=true;
rezultat[y]=rezultat[x]+1;
}
}
}
return rezultat;
}
vector<int> Graf::Bfs(int x)
{
vizitat.clear();
tati.clear();
rezultat.clear();
vizitat.resize(n+1);
tati.resize(n+1);
queue<int> q;
q.push(x);
vizitat[x]=1;
while(!q.empty())
{
x = q.front();
rezultat.push_back(x);
q.pop();
for(int i=0; i<la[x].size(); ++i)
{
int y=la[x][i];
if(!vizitat[y])
{
q.push(y);
tati[y]=x;
vizitat[y]=true;
}
}
}
return rezultat;
}
vector<int> Graf::SortareTop()
{
if(orientat == false)
{ cout << "Metoda SortareTop este folosita doar la grafurile orientate aciclice!\n";
return {};
}
//completam vector in care retinem gradele interioare ale nodurilor
vector<int> gr_int(n+1);
for(int i=1; i<=n; ++i)
{
for(int j=0; j<la[i].size(); ++j)
++gr_int[la[i][j]];
}
queue<int> q; //coada folosita la sortarea topologica
//parcurgem vectorul de grade si punem in coada nodurile cu gradul interior 0
for(int i=1; i<=n; ++i)
if(gr_int[i]==0)
q.push(i);
//parcurgem coada pentru a obtine o sortare topologica
vector<int> rez;
rez.reserve(n+1);
while(!q.empty())
{
int x;
//extragem un nod din coada
x = q.front();
q.pop();
//scadeam gradele interioare ale nodurilor in care intra nodul curent
for(int i=0; i<la[x].size(); ++i)
{
int y = la[x][i];
--gr_int[y];
if(gr_int[y] == 0)
q.push(y);
}
rez.push_back(x);
}
return rez;
}
void Graf::DfsBcx(int x, int parinte, vector<int> &moment, vector<int> &low, stack<muchie> &stiva, int &timp, vector<set<int>> &biconexe, vector<bool> & vizitat)
{
vizitat[x] = 1;
moment[x] = timp++;
low[x] = moment[x]; //initiaizez low cu momentul curent(nu stiu momentan pana la ce nivel se poate intoarce)
//parcurg lista de adiacente a lui x
for(int i=0; i<la[x].size(); ++i)
{
int z = la[x][i];
if (vizitat[z] == 0)
{
stiva.push(muchie(x,z));//adaug muchia in stiva de muchii
DfsBcx(z, x, moment, low, stiva, timp, biconexe, vizitat);
//daca z, care este fiu al lui x poate sa se intoarca mai sus decat x, atunci actualizez si low[x]
// (pt ca x prin intermediul fiului, se va putea intoarce mai sus la randul sau)
if(low[x] > low[z])
low[x] = low[z];
//determinare componente biconexe
if(moment[x] <= low[z]) //deci x este punct critic
{
set<int> componenta;
int a, b; //capetele unei muchii
do
{
muchie m=stiva.top();
stiva.pop();
a=m.x;
b=m.y;
componenta.insert(a);
componenta.insert(b);
}while(a!=x || b!=z);
biconexe.push_back(componenta);//adaug componenta in vectorul de componente biconexe
}
}
else //am dat de o muchie de intoarcere
{
if(z!=parinte) //verific ca z sa nu fie parinte al lui x
{ //daca z, care este fiu al lui x, are momentul mai mic decat x(a fost deja vizitat) si momentul sau este
// strict mai mic decat momentul la care se poate intoarce x, atunci actualizez low[x]
// (x prin intermediul lui z, al muchiei de inoarcere, se va intoarce mai sus)
if (low[x] > moment[z])
low[x] = moment[z];
}
}
}
}
vector<set<int>> Graf::Biconexe()
{
vector<set<int>> biconexe; //vectorul de componente biconexe
if(orientat == true)
{ cout << "Metoda Biconexe este folosita doar la grafurile neorientate!\n";
return biconexe;
}
vector<bool> vizitat(n+1); //vector vizitat
vector<int> moment(n+1); //vector ce retine momentul in care se viziteaza prima oara un nod di graf
vector<int> low(n+1); //vector ce retine momentul cel mai mic al unui nod care poate fi atins de catre un descendent printr-o muchie de intoarcere
stack<muchie> stiva; //stiva in care vom retine muchiile unei componente biconeexe
int timp = 0;// timp = contor de timp pentru crearea vectorului moment
//daca graful nu este conex, se analizeaza fiecare componenta conexa
for(int i=1; i<=n; ++i)
if(!vizitat[i])
DfsBcx(i,0,moment,low,stiva, timp, biconexe, vizitat);
return biconexe;
}
void Graf::DfsMc(int x, int parinte, vector<int> &moment, vector<int> &low, int &timp, vector<vector<int>> &result, vector<bool> & vizitat)
{
vizitat[x] = 1;
moment[x] = timp++;
low[x] = moment[x]; //initiaizez low cu momentul curent(nu stiu momentan pana la ce nivel se poate intoarce)
//parcurg lista de adiacente a lui x
for(int i=0; i<la[x].size(); ++i)
{
int z = la[x][i];
if (vizitat[z] == 0)
{
DfsMc(z, x, moment, low, timp, result, vizitat);
//daca z, care este fiu al lui x poate sa se intoarca mai sus decat x, atunci actualizez si low[x]
// (pt ca x prin intermediul fiului, se va putea intoarce mai sus la randul sau)
if(low[x] > low[z])
low[x] = low[z];
//daca este muchie critica o adaugam in result
if(low[z] > moment[x])
result.push_back({x,z});
}
else //muchie de intoarcere
{
if(z!=parinte && low[x] > moment[z])
{
low[x] = moment[z];
}
}
}
}
vector<vector<int>> Graf::MuchiiCritice()
{
//vectorul de muchii critice
vector<vector<int>> result;
if(orientat == true)
{ cout << "Metoda MuchiiCritice este folosita doar la grafurile neorientate!\n";
return result;
}
//vector vizitat
vector<bool> vizitat(n+1);
//vector ce retine momentul in care se viziteaza prima oara un nod di graf
vector<int> moment(n+1);
//vector ce retine momentul cel mai mic al unui nod care poate fi atins de catre un descendent printr-o muchie de intoarcere
vector<int> low(n+1);
// timp = contor de timp pentru crearea vectorului moment
int timp = 0;
//daca graful nu este conex, se analizeaza fiecare componenta conexa
for(int i=1; i<=n; ++i)
if(!vizitat[i])
DfsMc(i,0,moment,low, timp, result, vizitat);
return result;
}
void Graf::DfsCtc(int x, vector<int> &moment, vector<int> &low, stack<int> &stiva, set<int> &in_stack, int &timp, vector<set<int>> &tareconexe, vector<bool> & vizitat)
{
vizitat[x] = true;
moment[x] = timp++;
low[x] = moment[x]; //initiaizez low cu momentul curent(nu stiu momentan pana la ce nivel se poate intoarce)
stiva.push(x);//adaug nodul in stiva de noduri si in multimea care tine evidenta nodurilor din stiva
in_stack.insert(x);
//parcurg lista de adiacente a lui x
for(int i=0; i<la[x].size(); ++i)
{
int z = la[x][i];
if (vizitat[z] == false)
{
DfsCtc(z, moment, low, stiva, in_stack, timp, tareconexe, vizitat);
//daca z, care este fiu al lui x poate sa se intoarca mai sus decat x, atunci actualizez si low[x]
// (pt ca x prin intermediul fiului, se va putea intoarce mai sus la randul sau)
if(low[x] > low[z])
low[x] = low[z];
}
else if(in_stack.find(z)!=in_stack.end())//am dat de o muchie de intoarcere si nodul z face parte din noua componenta tare_conexa
{
//daca z, care este fiu al lui x, are momentul mai mic decat x(a fost deja vizitat) si momentul sau este
// strict mai mic decat momentul la care se poate intoarce x, atunci actualizez low[x]
// (x prin intermediul lui z, al muchiei de inoarcere, se va intoarce mai sus)
if (low[x] > moment[z])
low[x] = moment[z];
}
}
if(low[x]==moment[x]) //daca nodul e radacina in componenta tare_conexa curenta(am avut un circuit)
{
set<int> componenta;
int y;
do{
y=stiva.top();
stiva.pop();
in_stack.erase(y);
componenta.insert(y);
}while(y!=x);
tareconexe.push_back(componenta);
}
}
vector<set<int>> Graf::ComponenteTareConexe()
{
//vectorul de componente tare-conexe
vector<set<int>> tareconexe;
if(orientat == false)
{ cout << "Metoda ComponenteTareConexe este folosita doar la grafurile orientate!\n";
return tareconexe;
}
vector<bool> vizitat(n+1);
//vector ce retine momentul in care se viziteaza prima oara un nod di graf
vector<int> moment(n+1);
//vector ce retine momentul cel mai mic al unui nod care poate fi atins de catre un descendent printr-o muchie de intoarcere
vector<int> low(n+1);
//stiva in care vom retine nodurile unei componente tare-conexe
stack<int> stiva;
//multimne care retine ce elemente sunt in stiva la un anumit moment
set<int> in_stack;
int timp=0;
//daca graful nu este conex, se analizeaza fiecare componenta tare-conexa
for(int j=1; j<=n; ++j)
if(vizitat[j]==0)
DfsCtc(j, moment, low, stiva, in_stack, timp, tareconexe, vizitat);
return tareconexe;
}
vector<pair<int,int>> Graf::Kruskal(int &cost_total)
{
//complexitatea algoritmului este O(m*logn)
if(orientat == true || costuri == false)
{ cout << "Metoda Kruskal de determinare a APM-ului este folosita doar la grafurile neorientate conexe, ale caror muchii au asociate costuri!\n";
return {};
}
//sortam vectorul de muchii crescator dupa cost(in M*logM)
sort(vmc.begin(), vmc.end());
//definim o padure de multimi disjuncte
DisjointSets dj(n);
//vectorul in care vom retine muchiile APM-ului
vector<muchie> rezultat;
//APM-ul va avea exact n-1 muchii(pt ca este arbore)
rezultat.resize(n-1);
//variabila care retine cate muchii au fost selectate pana la un anumit moment de timp
int contor = 0;
cost_total = 0;
for(int i=0; i<m; ++i)
{
//obtin extremitatiile muchiei curente
int x = vmc[i].x;
int y = vmc[i].y;
//aflu reprezentatntii lui x si y(pt a vedea daca sunt sau nu in multimi disjuncte)
int rx = dj.Reprezentant(x);
int ry = dj.Reprezentant(y);
//au acelasi reprezentant muchia nu este buna si trec mai departe
if(rx == ry)
continue;
//adaug muchia curenta in rezultat(in APM)
rezultat[contor] = muchie(x,y);
contor++;
cost_total+=vmc[i].cost;
//daca am atins numarul de muchii necesare APM-ului ne oprim
if(contor == n-1)
break;
//reunim multimiile lui x si y
dj.Reuniune(x,y);
}
vector<pair<int,int>> rez(contor+1);
for(int i=0; i<contor; ++i)
{
rez[i].first = rezultat[i].x;
rez[i].second = rezultat[i].y;
}
return rez;
}
vector<int> Graf::Dijkstra(int s)
{
//complexitatea algoritmului este O(m*logn)
if(costuri == false)
{ cout << "Metoda Dijkstra de determinare a drumurilor de cost minim este folosita doar la grafurile ale caror muchii au asociate costuri(distante)!\n";
return {};
}
//initializare
//vector de distante
vector<int> d(n+1, 1000000001);
//vectorul de tati
vector<int> t(n+1, 0);
d[s] = 0;
//declaram heapul
Min_heap H(n);
//punem in heap distantele de la nodul de start la toate nodurile sale adiacente si actualizam tatal acestor noduri(care este chiar nodul de start)
//impreuna cu distantele(care sunt chiar costurile muchiilor dintre nodul 1 si noduriel respective)
for(int i=0; i<arce[s].size(); ++i)
{
H.push(arce[s][i]);
d[arce[s][i].y] = arce[s][i].distanta;
t[arce[s][i].y] = s;
}
//in mod repetat, pentru restul de n-1 noduri, selectez nodurile adiacente(la fiecare pas este ales nodul cu distanta cea mai mica
//care nu a mai fost selectat)
//cele in care se poate ajunge din ele
while(!H.empty())
{
//arcul curent
arc ac = H.pop();
for(int i=0; i<arce[ac.y].size(); ++i)
{
//nodul in care s-a ajuns din nodul curent
int z = arce[ac.y][i].y;
//noua distanta
int nd = d[ac.y] + arce[ac.y][i].distanta;
//relaxare muchie
if(nd < d[z])
{
d[z] = nd;
t[z] = ac.y;
H.push(arc(z,nd));
}
}
}
for(int i=2; i<=n; ++i)
if(d[i] == 1000000001)
d[i]=0;
return d;
}
vector<int> Graf::BellmanFord(int s)
{
//complexitatea algoritmului este O(m*n)
if(costuri == false)
{ cout << "Metoda BellmanFord de determinare a drumurilor de cost minim este folosita doar la grafurile ale caror muchii au asociate costuri(distante)!\n";
return {};
}
//initializare
//vector de distante
vector<int> d(n+1, 1000000001);
//vector ce retine de cate ori un nod a fost introdus in coada(de cate ori s-a modificat pe parcursul tuturor pasilor acel nod)
vector<int> cnt(n+1, 0);
//vector ce retine daca un nod a fost pus in coada sau nu(la un pas ne intereseaza doar daca unui nod
// i se modifica distanta, nu de cate ori i se modifica distanta, asa ca nu il vom pune in coada de fiecare data cand i se modifica
// distanta, ci doar o data)
vector<int> selectat(n+1, 0);
//vectorul de tati
vector<int> t(n+1, 0);
d[s] = 0;
selectat[s] = 1;
cnt[s] = 1;
//coada in care se vor pune nodurile ale caror disante s-au modificat(pentru optimizarea algoritmului)
queue<int> q;
q.push(s);
//fiecare iteratie a while-ului reprezinta un pas nou din algoritmul Bellman-Ford(poate avea cel mult n-1 pasi)
bool circuit_negativ = false;
while(!q.empty() && !circuit_negativ)
{
int u = q.front();
selectat[u] = 0;
//daca pt nodul u a fost modificata distanta de n ori oprim executia
if(cnt[u] == n)
{
circuit_negativ = true;
break;
}
q.pop();
for (int j = 0; j < arce[u].size(); ++j)
{
int v = arce[u][j].y;
// noua distanta folosita la eventuala relaxare
int nd = d[u] + arce[u][j].distanta;
//testare pentru relaxarea drumului
if (nd < d[v])
{
d[v] = nd;
t[v] = u;
if(selectat[v] == 0)
{
cnt[v] ++;
selectat[v] = 1;
q.push(v);
}
}
}
}
if(circuit_negativ)
return {};
else
{
for(int i=2; i<=n; ++i)
if(d[i] == 1000000001)
d[i] = 0;
}
return d;
}
vector<vector<int>> Graf::RoyFloyd()
{
//complexitatea algoritmului este O(n^3)
//matricea drumurilor unui graf, folosita in algoritmul Roy-Floyd
vector<vector<int>> md;
if(costuri == false)
{
cout << "Metoda RoyFloyd este folosita doar la grafurile ale caror muchii au asociate costuri!\n";
return md;
}
int inf = (1<<20);
md.resize(n+1,vector<int>(n+1,inf));
//construim matricea drumurilor din listele de adiacenta arce
for(int i=1; i<=n; ++i)
for(int j=0; j<arce[i].size(); ++j)
if(arce[i][j].distanta!=0)
md[i][j+1] = arce[i][j].distanta;
//roy-floyd
for(int k=1; k<=n; ++k)
for(int i=1; i<=n; ++i)
for(int j=1; j<=n; ++j)
if(md[i][k] + md[k][j] < md[i][j])
md[i][j] = md[i][k] + md[k][j];
for(int i=1; i<=n; ++i)
for(int j=1; j<=n; ++j)
if(md[i][j] == inf || i==j)
md[i][j] = 0;
return md;
}
bool Graf::BfsMaxFlow(int S, int D)
{
//complexitatea algoritmului este O(n)
tati[D] = 0;
//golesc vectorul vizitat la fiecare parcurgere
vizitat.clear();
//redimensionam vectorul vizitat si il initializam
vizitat.resize(n+1, 0);
//coada folosita in parcurgerea Bfs
queue<int> q;
//punem in coada nodul de start
q.push(S);
tati[S] = 0;
vizitat[S] = true;
//cat timp coada nu este goala(mai am elemente de procesat) si nu s-a ajunj inca in destinatie
//parcurg Bfs
while(!q.empty() && tati[D] == 0)
{
//luam urmatorul element din coada
int x = q.front();
q.pop();
//ii parcurgem lista de adiacenta
for(int i=0; i<la[x].size(); ++i)
{
int y = la[x][i];
//daca nodul adiacent curent nu a fost vizitat si arcul de la x la y este unul nesaturat
if(vizitat[y] == true || capacitate[x][y] == flux[x][y])
continue;
tati[y] = x;
vizitat[y] = true;
q.push(y);
}
}
if(tati[D]!=0)
return true;
else
return false;
}
int Graf::MaxFlow(int S, int D)
{
//complexitatea algoritmului este O(n*(m^2))
if(costuri == false || orientat == false)
{
cout << "Metoda MaxFlow este folosita doar la grafurile orientate ale caror muchii au asociate costuri!\n";
return -1;
}
//golesc vectorul tati
tati.clear();
//redimensionam vectorul tati si il initializam
tati.resize(n+1, 0);
int rez = 0;
//dimensionam si initializam matricele flux si capacitate
flux.resize(n+1, vector<int>(n+1, 0));
capacitate.resize(n+1, vector<int>(n+1, 0));
//completam matricea de capacitati(capacitatile sunt luate din listel de adiacenta)
for(int i=1; i<=n; ++i)
for(int j=0; j<arce[i].size(); ++j)
{
int y = arce[i][j].y;
capacitate[i][y] += arce[i][j].distanta;
la[i].push_back(y);
la[y].push_back(i);
}
//cat timp gasesc un drum de ameliorare de la sursa la destinatie
while(BfsMaxFlow(S, D))
{
for(int i=0; i<la[D].size(); ++i)
{
int y = la[D][i];
if (flux[y][D] == capacitate[y][D] || !vizitat[y])
continue;
tati[D] = y;
int a = (1<<30);
//parcurg drumul de la D la S pentru a determina cu cat se poate modifica fluxul pe acel drum
for (int i = D; i != S; i = tati[i])
a = min(a, capacitate[tati[i]][i] - flux[tati[i]][i]);
if (a == 0)
continue;
//parcurg din nou drumul pentru a face actualizarea
for (int i = D; i != S; i = tati[i])
{
flux[tati[i]][i] += a;
flux[i][tati[i]] -= a;
}
rez += a;
}
}
return rez;
}
int Graf::Darb()
{
//complexitatea algoritmului este O(n)
//metoda utilizata doar la arbori(graf neorientat conex si aciclic)
if(orientat == true)
{
cout << "Metoda Darb este folosita doar la arbori(graf neorientat conex si aciclic)!\n";
return -1;
}
vector<int> parcurgere = Bfs(1);
parcurgere = Bfs(parcurgere[n-1]);
int diametru=0;
int i = parcurgere[n-1];
do
{
diametru+=1;
i = tati[i];
}while(i!=0);
return diametru;
}
vector<int> Graf::CicluEuler()
{
//complexitatea algoritmului este O(m)
//verificam daca toate nodurile au grade pare(daca nu returnam -1)
for(int i=1; i<=n; ++i)
{
if(arce[i].size()%2 != 0)
return {-1};
}
vector<int> rezultat;
vector<bool> mv;
//vector ce retine pt fiecare muchie daca a fost sau nu vizitata
mv.resize(m+1, 0);
//declaram stiva si punem in ea primul nod vizitat
stack<int> s;
s.push(1);
//cat timp stiva nu e goala(mai avem elemente de procesat)
while(!s.empty())
{
//extragem nod din stiva
int nod = s.top();
//daca acesta mai are vecini
if(!arce[nod].empty())
{
//extragem un vecin
int y = arce[nod].back().y;
int poz = arce[nod].back().distanta;
arce[nod].pop_back();
//stergem muchia dintre nodul curent si vecinul sau(din ambele liste de adiacenta)
if(!mv[poz])
{
mv[poz] = true;
s.push(y);
}
}
else
{
s.pop();
rezultat.push_back(nod);
}
}
//scoatem ultimul nod deoarece apare si la inceputul lantului
rezultat.pop_back();
return rezultat;
}
int Graf::Calc(int nod_dest, int masca, vector<vector<int>> &M)
{
//daca in matricea de memoizare avem -1,
//inseamna ca pana la acel punct nu s-a calculat valoarea
//si o vom calcula pe baza valorilor din urma
if(M[masca][nod_dest] == -1)
{
M[masca][nod_dest] = 100000000; //initializam cu infinit
for(int i=0; i<la[nod_dest].size(); ++i)
if((masca & (1<<la[nod_dest][i]))!=0) //daca pe pozitia aferenta nodului adiacent curent se gasete 1 in masca
{
//nodul 0 trebuie sa fie ultimul la care se ajunge
if( la[nod_dest][i] == 0 && ( masca != ( (1<<nod_dest) +1) ) )
continue;
//(masca xor (1<<nod_dest)) elimina bitul de 1 aferent nodului destintie din masca
M[masca][nod_dest] = min( M[masca][nod_dest], Calc( la[nod_dest][i], (masca xor (1<<nod_dest)), M) + capacitate[la[nod_dest][i]][nod_dest] );
}
}
return M[masca][nod_dest];
}
int Graf::HamiltonCostMinim()
{
//problem este NP
// matrice folosita la memoizare ce va avea dimensiunile 2^n si n
vector<vector<int>> M;
//initializam matricea M
M.resize((1<<n)+5, vector<int>(n+1, -1));
//variabila in care se va salva costul minim al lantului hamiltonian, initial egala cu infinit(=100000000)
int cost = 100000000;
//vom folosi matricea capacitate deja existenta in clasa graf pentru a retine costurile arcelor
//dimensionam matricea de costuri si o umplem cu valoarea infinit(=100000000)
capacitate.clear();
capacitate.resize(n, vector<int>(n, 100000000));
//completam matricea de costuri(costurile sunt luate din listel de adiacenta)
for(int i=0; i<n; ++i)
{
for(int j=0; j<arce[i].size(); ++j)
{
int y = arce[i][j].y;
capacitate[i][y] = arce[i][j].distanta;
la[y].push_back(i);
}
}
//initializam lantul format doar din nodul de start(nodul 0) cu 0
M[1][0] = 0;
//pentru fiecare nod adiacent lui 0(noduri din care se ajunge in 0)
//actualizam costul minim(variabila cost);
//costul va fi minimul dintre valoarea sa actuala si costul arcului de la nodul adiacent la nodul 0
//la care adunam costul unui drumu
//de la nodul 0 la adiacent;
//(1<<n)-1 masca ce are toti bitii setati la 1
for(int v=0; v<la[0].size(); ++v)
cost = min(cost, Calc(la[0][v], (1<<n)-1,M) + capacitate[la[0][v]][0]);
return cost;
}
bool Graf::DfsCuplaj(int nod, vector<int>&L, vector<int>&R)
{
//daca nodul a fost vizitat(are pereche) returnam fals
if(vizitat[nod])
return false;
//marcam nodul curent ca vizitat
vizitat[nod] = 1;
//in prima etapa cautam in lista de adiacenta a lui nod, un nod necuplat din multimea R
for(int i=0; i<la[nod].size(); ++i)
if(R[la[nod][i]] == 0)
{
//cuplam cele doua noduri
L[nod] = la[nod][i];
R[la[nod][i]] = nod;
return true;
}
//in a doua etapa, daca nu am gasit in R un nod liber pentru cuplaj, se cauta a se modifica un cuplaj facut anterior catre un nod
//adiacent al nodului curent
for(int i=0; i<la[nod].size(); ++i)
if(DfsCuplaj(R[la[nod][i]], L, R)) //daca putem desface cuplajul(il putem inlocui cu un cuplaj nou)
//inseamna ca pot cupla nodul actual cu nodul vecin abia eliberat
{
//cuplam cele doua noduri
L[nod] = la[nod][i];
R[la[nod][i]] = nod;
return true;
}
//daca pentru actualul nod nu s-a putut gasi niciun cuplaj nou
return false;
}
vector<pair<int,int>> Graf::CuplajMaxim(int n1, int n2)
{
//complexitatea algoritmului este O(M*sqrt(N)), unde N reprezinta numarul total de noduri al grafului biparit
//n1 si n2 reprezinta dimensiunile celor doua multimi ce alcatuiesc graful bipartit
//vectorulin care se v-a construi rezultatul
vector<pair<int, int>> rez;
//metoda utilizata doar la grafuri neorientate bipartite
if(orientat == true)
{
cout << "Metoda CuplajMaxim este folosita doar la grafuri neorientate bipartite!\n";
return rez;
}
//vectorul L retin pentru fiecare nod din multimea stanga a grafului bipartit daca este cuplat si daca da cu care nod din multimea dreapta,
//analog si pentru vectorul R
vector<int> L(n1+1, 0);
vector<int> R(n2+1, 0);
//variabila care retine daca am terminat de gasit cuplaje noi
bool nu_e_gata = true;
while(nu_e_gata)
{
nu_e_gata = false;
//pregatim vectorul vizitat pentru apelul DfsCuplaj
vizitat.clear();
vizitat.resize(n1+1, 0);
for(int i=1; i<=n1; ++i)
if(L[i]==0) //daca nodul curent nu a fost cuplat
{
bool test = DfsCuplaj(i, L, R); //test ne va spune daca am gasit un cuplaj pt nodul curent
//si in acelasi timp, apelul DfsCuplaj ne va seta cuplajul gasit
if(test)
nu_e_gata = true;
}
}
//construim vectorul rezultat si il returnam
for(int i=1; i<=n1; ++i)
if(L[i]!=0) //daca avem pereche pt nodul curent adaugam perechea in rezultat
rez.push_back(make_pair(i,L[i]));
return rez;
}
int main()
{
int n, m;
fin >> n >> m;
Graf g(n, m, 0, 0);
for(int i=1; i<=m; ++i)
{
int x,y;
fin >> x >> y;
g.AddEdge(x,y);
}
fout << g.DfsNrConexe(1);
return 0;
}