Diferente pentru ghid-complet-pentru-concursurile-de-informatica intre reviziile #15 si #16

Nu exista diferente intre titluri.

Diferente intre continut:

Experienta demonstreaza ca, oricat de mare ar fi bagajul de cunostinte acumulat de un elev, mai e nevoie de ceva pentru a-i asigura succesul la olimpiada de informatica. Aceasta deoarece in timp de concurs lucrurile stau cu totul altfel decat in fata calculatorului de acasa sau de la scoala. Reusita depinde, desigur, in cea mai mare masura de puterea fiecaruia de a pune in practica ceea ce a invatat acasa. Numai ca in acest proces intervin o serie de factori care tin de temperament, de experienta individuala, de numarul de ore dormite in noaptea dinaintea concursului (care in taberele nationale este ingrijorator de mic) si asa mai departe. Trebuie spus ca un concurs de informatica presupune mai mult decat un simplu act de prezenta la locul desfasurarii ostilitatilor. Este chiar trist de remarcat cum spiritul competitiv capata de multe ori tente malitioase.
 
Primul si cel mai de seama lucru pe care trebuie sa il stiti este ca e important si sa participi, dar e si mai important sa participi onorabil, sa dai dovada de fair-play, iar daca se poate, sa si castigi! :) Nu trebuie sa porniti la drum cu ingamfare; modestia e buna, dar nu trebuie in nici un caz sa duca la neincredere in sine! Fiecare trebuie sa stie clar de ce e in stare si, mai presus de toate, sa se gandeasca ca la urma urmei nu dificultatea concursului conteaza, caci concursul, greu sau usor, este acelasi pentru toti. Mult mai importanta este valoarea individuala si nu in ultimul rand pregatirea psihologica. Fiecare concurs reprezinta de asemenea un prilej de perfectionare: fiecare concurent trebuie sa-si analizeze comportamentul din timpul concursului, si sa determine ce aspecte pot fi imbunatatite pentru a obtine performante mai bune la urmatoarele concursuri. Pregatirea psihologica este de multe ori neglijata si reprezinta pentru unii exact acel lucru care il impiedica sa obtina performantele dorite. Exista destui concurenti care uita faptul ca aceste concursuri sunt doar niste concursuri, si ajung sa creada ca cel mai important lucru din viata lor este performanta lor la concursuri - fapt care poate fi foarte daunator in cazul unor esecuri. Asadar, recomand tuturor concurentilor sa adopte o atitudine relaxata si optimista la concursuri, sa realizeze ca acestea reprezinta doar o mica parte din viata, si nu in ultimul rand sa se distreze!
 
O pregatire intensa inaintea unui concurs este foarte importanta deoarece imbunatateste viteza de implementare si reduce riscul aparitie erorilor, dar nu poate rezolva anumite lacune teoretice. Formula pentru succes poate fi descrisa ca "90% munca, 10% talent". Pentru a obtine performante mari trebuie neaparat o pregatire intensa adecvata. Exista mai multe aspecte ale pregatirii:
* Pregatirea teoretica
* Pregatirea psihica
* Organizarea globala a pregatirii
* Simularea unor probe de concurs
* Discutiile cu alti elevi si profesori referitor la anumite probleme
* Pregatirea de la locul desfasurarii probei
 
Desigur, un alt aspect care trebuie luat in considerare este supra-antrenamentul! Da, acest concept exista si in concursurile de informatica. Se intampla de obicei ca dupa un antrenament prea greu, mintea sa nu reactioneze la fel de bine ca inainte, fiindca este obosita. De aceea, se si recomanda minim o saptamana de pauza si relaxare totala inainte de orice concurs major.
 
h3. Pregatirea teoretica
 
Majoritatea problemelor propuse spre rezolvare la concursuri depasesc cu mult nivelul manualelor de informatica. De exemplu, desi se propun o multime de probleme a caror rezolvare implica detinerea de cunostinte din domeniul teoriei grafurilor, nu toti algoritmii necesari sunt cuprinsi in programa de invatamant. Pentru a rezolva lacunele teoretice, este necesara studierea unor carti care sa acopere un spatiu teoretic cat mai vast.
 
Unele carti isi propun sa initieze cititorul in tainele diverselor limbaje de programare, altele pun accentul mai cu seama pe tehnicile de programare si structurile de date folosite in rezolvarea problemelor. In general, cele din prima categorie contin exemple cu caracter didactic si exercitii cu un grad nu foarte ridicat de dificultate, iar celelalte demonstreaza matematic fiecare algoritm prezentat, insa neglijeaza partea de implementare, considerand scrierea codului drept un ultim pas lipsit de orice dificultate. Desigur, fiecare din aceste carti isi are rostul ei in formarea unui elev bine pregatit in domeniul informaticii. Totusi, trebuie considerata observatia ca scrierea unui program impune atat conceperea algoritmului si demonstrarea corectitudinii, cat si implementarea lui, ambele etape fiind complexe si nu lipsite de obstacole.
 
Cateva dintre cartile care ar trebui parcurse sunt in special cele scrise de fosti olimpici; prin intermediul acestora, autorii va impartasesc o parte din experienta acumulata. Cele mai folositoare carti (unele nu se mai gasesc) pentru pregatire sunt (unele nu sunt disponibile in Romania):
* **Introducere in Algoritmi (Cormen, Leiserson, Rivest)** - "Biblia" algoritmilor; mai este numita si CLR. Traducerea in limba romana a primei editii a acestei carti este disponibila la editura Agora Computer Libris si acum oricine este interesat o poate achizitiona. Contine o descriere amanuntita a tuturor algoritmilor de baza care pot fi folositi in rezolvarea problemelor de concurs.
* **Arta Programarii Calculatoarelor Vol. 1-3 (Donald Knuth)** - Donald E. Knuth este celebru datorita muncii sale de pionierat in domeniul algoritmilor si al tehnicilor de programare; "Daca te crezi un bun programator... citeste Arta Programarii Calculatoarelor de Knuth... Daca poti citi toata cartea, trimite-mi neaparat un C.V." - Bill Gates. Cartile se pot gasi la noi in tara la editura Teora
* **Proiectarea si implementarea algoritmilor (Mihai Oltean)** - aparuta la editura Computer Libris Agora din Cluj-Napoca; este o resursa foarte buna pentru programare dinamica
* **Culegere de probleme si programe PASCAL (Mihai Stroe, Cristian Cadar)** - aparuta la editura Petrion din Bucuresti, contine un capitol introductiv bun despre geometrie, cat si diverse solutii interesante la probleme din concursuri
* **Psihologia concursurilor de informatica (Catalin Francu)** - aparuta la editura L&S din Bucuresti; de asemenea contine solutii interesante la anumite probleme
* **Informatica - culegere de probleme pentru liceu (Emanuela Cerchez)** - aparuta la editura Polirom, contine diverse aplicatii pentru metodele principale de programare
* **Probelem de informatica date la concursurile internationale (Radu Berinde, Dan Ghinea, Horia Andrei Ciochina, Cornel Margine)** - aparuta la editura Fundatiei Pro, contine rezolvari pentru problemele de la principalele concursuri internationale din ultimii ani
* **Fundamentele programarii - Culegere de probleme pentru clasa a IX-a / clasa a X-a (Dana Lica, Mircea Pasoi)** - aparute la editura L&S din Bucuresti, ambele contin un capitol mare de probleme propuse pe la concursuri impreuna cu solutii
* **Arbori (Emanuela Cerchez)** - aparuta la editura Tara Fagilor, trateaza in detaliu arborii
* **Probleme de combinatorica si teoria grafurilor (Ioan Tomescu)** - desi este o carte in principal de matematica multe probleme de acolo au aparut la concursurile romanesti
* **Provocarea algoritmilor (Victor Mitrana)** - aparuta la editura Agni, Bucuresti
* **Computational Geometry: An Introduction (Shamos, Preparata)** - o carte de baza pentru geometria computationala
* **Computational Geometry in C (Joseph O'Rourke)** - alta carte de baza pentru geometria computationala
* **Algorithms (Robert Sedgewick)** - contine informatii despre algoritmii clasici si despre structurile de date cele mai folosite
* **The Algorithm Design Manual (Steven Skiena)** - o carte de referinta, continand implementari ale unui numar mare de algoritmi
* **Programming Challenges: The Programming Contest Training Manual (Steven Skiena, Miguel Revilla)** - o carte folositoare mai ales pentru concursurile ACM
 
In afara de cartile mentionate, internetul se dovedeste din nou o resursa foarte importanta. O cautare pe internet poate localiza informatii interesante: descrierea unor anumiti algoritmi impreuna cu performantele lor, tratari ale unor probleme clasice prin mai multe metode etc. Desigur pe langa carti este recomandat sa se si lucreze cat mai multe probleme de la editiile anterioare ale concursurilor principale si de pe site-urile cu evaluator disponibil 24 din 24. Astfel de site-uri sunt:
* "infoarena":http://infoarena.ro
* http://acm.timus.ru
* http://acm.sgu.ru
* http://spoj.sphere.pl
* http://acm.pku.edu.cn
* http://acm.zju.edu.cn
* http://ace.delos.com/usacogate
* http://www.oi.edu.pl/php/show.php?ac=e100000 (Site cu problemele polonezilor - o resursa foarte buna de pregatire, desi nu detine evaluator online)

Nu exista diferente intre securitate.

Topicul de forum nu a fost schimbat.