Atenţie! Aceasta este o versiune veche a paginii, scrisă la 2007-07-04 17:55:25.
Revizia anterioară   Revizia următoare  

Tutorial de Textile

Introducere

Textile este un limbaj de markup ce va ajuta sa editati paginile web. Ce inseamna aceasta? In loc sa scrieti tag-urile specifice de html pentru a edita o astfel de pagina, Textile va pune la dispozitie o serie de elemente de sintaxa prin care puteti edita mai simplu si mult mai rapid aceste pagini. In continuare sunt prezentate notiunile care trebuiesc cunoscute inainte de a incepe scrierea unei pagini html folosind Textile.

Paragrafe

Un text este structurat pe mai multe paragrafe. Atunci cand folositi Textile, paragrafele trebuiesc separate de o linie alba ( goala ).

Cod TextileCod HTML asociat
Un paragraf      
   
Al doilea paragraf
<p>Un paragraf</p>      
   
<p>Al doilea paragraf</p>

Un intreg paragraf se poate transforma cu usurinta intr-un header, folosind sintaxa hn la inceputul paragrafului, unde n este un numar de la 1 la 6. De exemplu, Textile va interpreta linia h1. Primul header ca <h1>Primul header</h1> si rezultatul va fi:

Primul header

Modificatori

Pentru a scrie un text cu diferite efecte ( ingrosat, inclinat, subliniat, taiat ) sau in diferite pozitii ( puteri sau indici ) se scrie textul care se doreste a fi modificat intre modificatorii corespunzatori. In tabelul de mai jos este prezentat modul de folosire al acestora:

Cod TextileCod HTML asociat
**Un text ingrosat**<b>Un text ingrosat</b>
_Aici apare inclinat_<i>Un text inclinat</i>
+Merge chiar si subliniat+<ins>Merge chiar si subliniat</ins>
-Text gresit-<del>Text gresit</del>
Pitagora: a ^2^ + b ^2^ = c ^2^Pitagora: a <sup>2</sup> + b <sup>2</sup> = c <sup>2</sup>
Chiar si logaritmi: log ~2~ NChiar si logaritmi: log <sub>2</sub> N

In cazul in care rezultatele produse de limbajul de markup nu sunt cele asteptate, se poate forta folosirea acestor modificatori prin caracterele { si } puse la inceputul si respectiv la sfarsitul secventei. De exemplu, {**Text fortat**} are ca rezultat Text fortat.

Liste

Pentru a crea o lista numerica cu Textile, este suficient sa inseram # inainte de fiecare paragraf:

# Primul item
# Al doilea item
# Al treilea item

va genera:

  1. Primul item
  2. Al doilea item
  3. Al treilea item

De asemenea este posibil ca listele sa fie imbricate, incrementand numarul de caractere #. Listele vor avea o structura arborescenta:

# Un item
## Alt item
# Al doilea item

va avea ca rezultat:

  1. Un item
    1. Alt item
  2. Al doilea item

Daca in locul listelor indexate numeric se doreste creerea listelor cu bulete ( bulleted lists ), in loc de # se va folosi *. Regula pentru liste imbricate ramane valabila si aici:

* Capitolul 1
** Capitolul 1.1
* Capitolul 2

produce urmatorul efect:

  • Capitolul 1
    • Capitolul 1.1
  • Capitolul 2

Referinte externe

Pentru a crea o referinta catre un alt site ( un link ), textul descriptiv va fi plasat intre ghilimele duble ("), urmat imediat de caracterul : si de URLul dorit: Link catre "infoarena":http://infoarena.ro va fi interpretat ca Link catre infoarena. Daca un link este folosit de mai multe ori in acelasi document sau daca se doreste o mai buna organizare a textului, este posibil ca URLul sa fie specificat oriunde in document: intre paranteze patrate se va afla identificatorul unic asociat linkului, dupa care urmeaza adresa propriu-zisa. In momentul in care dorim sa inseram in document acel link este suficient in loc de adresa completa sa introducem doar identificatorul pe care l-am asociat adresei:

Link catre "infoarena":arena
Al doilea link catre "infoarena":arena

http://infoarena.ro

are rezultatul:

Link catre infoarena
Al doilea link catre infoarena

Pentru a posta o imagine pe site, este necesar in prealabil sa o salvati pe server. Pentru aceasta este suficient sa apasati butonul "Ataseaza" din coltul dreapta-sus al paginii pe care o editati si sa selectati imaginea pe care doriti sa o transferati pe server. Dupa aceea, pentru a introduce imaginea in pagina va trebui sa introduceti URLul ei intre semnul exclamarii (!).

Daca am incarcat deja imaginea logo.jpg in pagina curenta,
!documentatie/textile?logo.jpg! va avea rezultatul:

Tabele

Tabelele simple pot fi construite separand campurile lor prin caracterul |.

| nume | varsta | judet |
| Popescu | 24 | Bucuresti |
| Ionescu | 12 | Constanta |

va genera tabelul de mai jos:

numevarstajudet
Popescu24Bucuresti
Ionescu12Constanta

Celulele care doresc sa fie facute cap de tabel vor fi marcate initial printr-un underscore, urmat imediat de un punct.

|_. nume |_. varsta |_. judet |
| Popescu | 24 | Bucuresti |
| Ionescu | 12 | Constanta |

va avea urmatorul rezultat:

numevarstajudet
Popescu24Bucuresti
Ionescu12Constanta

Fragmente de cod

Atunci cand dorim sa inseram un fragment de cod in pagina curenta, putem sa folosim sintaxa:

== code(c) |
...fragment de cod...
==

Urmatoarele limbaje sunt suportate:

  • code(c) pentru C
  • code(cpp) pentru C++
  • code(pas) pentru Object Pascal
  • code(java) pentru Java

Iata un exemplu:

#include <stdio.h>

int main(void) {
    int a, b;

    freopen("adunare.in", "rt", stdin);
    freopen("adunare.out", "rt", stdout);

    scanf("%d%d", &a, &b);
    printf("%d\n", a+b);

    return 0;
}

Aplicarea stilurilor CSS

Este posibil sa atasam cod CSS elementelor in felul urmator:

Cod TextileCod HTML asociatRezultat
text %{color:red}bau!% texttext <span style="color:red">bau!</span> texttext bau! text