Atenţie! Aceasta este o versiune veche a paginii, scrisă la 2021-12-31 13:29:43.
Revizia anterioară   Revizia următoare  

Retrospectiva Anului 2021

alexpetrescu
Alexandru Petrescu
29 decembrie 2021

Infoarena alături de partenerii săi

Neobosita comunitate de informatică din România s-a mobilizat să vină în ajutorul elevilor dornici să înveţe programarea şi algoritmica în aceste vremuri în care Ministerul a renunţat să-şi mai asume organizarea Olimpiadei.

Profesorii au pregătit OSEPI, studenţii i-au ajutat şi au pregătit ei înşişi Science On, iar alături chiar de elevi, Junior Challenge şi Summer Challenge. Echipe deja profesioniste au organizat InfO1Cup, EJOI, RMI şi runde de calificare ale IIOT. Departamentul Educaţional al Societăţii a publicat articolul educaţional al anului şcolar, ca început promiţător al activităţii sale.

ICPC

O victorie răsunătoare a informaticienilor români este câştigarea medaliei de argint la ICPC World Finals de către echipa Universităţii din Bucureşti, formată din livliviLivia Magureanu livlivi, retrogradLucian Bicsi retrograd şi theodor.moroianuTheodor Moroianu theodor.moroianu. Le port recunoştinţă cu adânc respect pentru abolirea mitului că ... De fapt, îl las pe însuşi Lucian să ne vorbească:

Rezultatul pe care am reuşit să îl obţinem anul acesta la ICPC a fost unul care ne-a bucurat nespus. Mă bucur că am reuşit cu această ocazie să destrămăm mitul popular că obţinerea unei medalii la ICPC este un obiectiv imposibil de realizat din partea României şi cu ocazia asta sper că această realizare să fie doar începutul.

Pentru concurs ne-am pregătit în principal simulând diverse concursuri stil ICPC pe Codeforces Gym (în principal regionale şi finale ICPC, dar şi alte concursuri foarte bine cotate) şi Opencup. Foarte important mi se pare, însă, că de multe ori am dat concursuri chiar şi în momentele în care nu ne sincronizam toţi 3 (câteodată cu Adi, câteodată în echipă de 2, câteodată singuri). Astfel, mi se pare că am avut parte de o consistenţă mai bună în pregătire (mai multe concursuri decât dacă am fi reuşit în "full team", posibilitatea de a da concursuri foarte bune pe care unul din noi se întâmpla să le ştie, dar ceilalţi nu, etc.), am căpătat o încredere mai mare în a implementa probleme singuri, dar am şi învăţat să interacţionăm mai bine fiecare cu fiecare (fiind forţaţi să nu depindem de a treia persoană). Bineînţeles, cele mai bune rezultate le obţineam în echipa de câte 3, dar tot mi se pare că am avut multe de învăţat. Recomand viitoarelor echipe să se pregătească în tot felul de formate şi să pună accent pe plăcerea de a rezolva concursuri şi entuziasmul de a discuta în echipă probleme şi idei.

În acelaşi timp, cred că pentru ICPC este important să fii mereu in linie cu ideile şi algoritmii noi care apar şi să înveţi tehnici considerabil mai avansate decât în liceu (e.g. optimizare convexă, geometrie, structuri de date, probabilităţi), dar şi să ştii când se pretează ceva complicat şi când nu. În ideea asta, cred că un mare avantaj al nostru a fost documentaţia complexă şi concisă pe care am avut-o, la care am dedicat foarte mult timp de research. Cantitativ vorbind, documentaţia ne-a ajutat la 5 dintre problemele pe care le-am rezolvat în timpul concursului, pentru 2 dintre care am primit şi First To Solve :-)

Când Lucian vorbeşte despre Adi, se referă la antrenorul echipei, freak93Adrian Budau freak93, pe care îl felicităm cu la fel de mult drag! Iar dacă vreţi să vedeţi ce bine îi şade Universităţii din Bucureşti între marile facultăţi ale lumii, vă invit să derulaţi clasamentul.

IOI

Şi la cea mai prestigioasă competiţie de liceu performanţa românilor a fost excepţională. Echipa a câştigat ţării două medalii de bronz prin Mircea_DonciuDonciu Mircea Mircea_Donciu şi AlexandruLuchianov1Alex Luchianov AlexandruLuchianov1, una de argint prin Tiberiu02Tiberiu Musat Tiberiu02 şi una de aur prin giotoPopescu Ioan gioto, căruia am cinstea să-i dau cuvântul:

Experienţa de la IOI a fost interesantă. Deşi a fost un concurs online, pentru mine a fost şi deplasarea la Bucureşti care a făcut să fie totul mai ‘autentic’. Deviez puţin, dar mi s-a părut un gest foarte drăguţ din partea celor de la Nerdvana care s-au ocupat să organizeze o cină festivă înainte de competiţie, unde am mâncat preparate asemănătoare cu cele din Singapore. Legat de experienţa din concurs (SPOILERS AHEAD), sunt uimit de faptul că în prima zi am implementat un cuplaj, tare conexe şi un segment tree beats (care în final nu a mers), de faptul că nu a fost nicio problemă interactivă, iar problema constructivă avea legătură cu reţele de sortare. Problema mea preferată din concurs este candies, una dintre cele mai interesante structureli pe care le-am văzut.

EJOI

Păstrând registrul celor mai importante concursuri de informatică şi scăzând mai departe vârsta, ajungem la Olimpiada Europeană pentru Juniori, organizată de către SEPI. Cu experienţa pregătirii InfoPro, OJSEPI, ONSEPI, a barajelor şi a loturilor SEPI, echipele tehincă, ştiinţifică şi organizatorică le-au aranjat tinerilor europeni un concurs internaţional online.

Cei opt juniori care au reprezentat ţara gazdă au obţinut o medalie de aur, patru de argint şi două de bronz. Mulţumindu-le pentru pregătirea pe care au depus-o de la vârste fragede în condiţii de pandemie, îi felicităm scriindu-le numele, în speranţa că le vom mai citi adesea în cele mai onorabile contexte. În ordinea poziţiilor în clasament:

  • Ştefan Cătălin Savu
  • Mihai Valeriu Voicu
  • Iulian George Arsenoiu
  • Luca Mihai Ilie
  • Rareş Felix Tudose
  • Tudor Ştefan Muşat
  • Tudor Iacob
  • Tudor Ştefan Grecu

La finalul unui an bogat

Ne amintim efortul celor care şi-au vărsat cu responsabilitate şi entuziasm timpul şi energia în marele voluntariat al menţinerii şi reinventării informaticii româneşti. Aprecierea ne-o amestecăm cu sfială, pentru că nici nu ştim prin câte au trecut profesorii aceştia ca noi să avem ce rezultate să comemorăm. Uimirea ne-o împletim cu elanul de a păstra bucuria acestor realizări în noul an, atât în amintire cu recunoştinţă, cât şi în fapte cu noi succese!

Categorii:
remote content