Cosmin, imi place ca ai ridicat problema. Totusi cred ca "unghiul" din care privim problem e un pic gresit. As prefera sa dezbatem, intr-un context mai larg: de ce sunt din ce in ce mai putin copii interesati de informatica? Care sunt problemele "macro" ale ecosistemului informatic romanesc? De ce lotul Romaniei performeaza mai slab sau comparabil cu cel Croatilor, Slovacilor? De ce polonezii sunt intotdeuna mai buni? Ce au facut americanii de s-au ridicat atat de tare?
Ar trebui sa ne uitam la ce fac bine tarile astea si sa incercam sa replicam parte din masurile luate de ei sau sa gasim alternative. Cred ca infoarena este in pozitia in care poate ajuta cu o parte din ele:
* am putea incerca replicarea modelul USACO
* am putea incerca organizarea unor concursuri comune cu tarile bune (Croatia, Bulgaria, de ce nu Polonia si Rusia)
* am putea imbogati materialele (sa facem cat mai multi cate un video in care explicam un subiect)
Cred ca nu vom ajunge la nicio solutie buna daca plecam de la premiza ca ICHB este cauza tutoror problemelor pe care le are Romania la informatica: lotul IOI slab, rezultate proaste la ACM, oamenii care vin la ICHB isi pierd abilititatea de a se descurca singuri si altele mentionate in blog post si comentarii. Sigur, ICHB poate fi unul din factori care influenteaza intr-o masura. Dar nu am vazut destule argumente solide cum ca ar fi cauza principala. Mi se pare nociv sa indentificam potentiala "oaie neagra" si sa dam vina pe ea pentru tot ce e rau.
Cat despre solutia pe care o propui (limitarea la k elevi per liceu la ONI): care sunt problemele pe care le rezolva:
* Faptul ca ICHB si alte cateva licee nu vor mai detine oligopolul? Faptul ca profesorii isi vor pastra elevii? Asta poate avea un efect de bumerang: ICHB-ul va recruta elevi numai in clasele terminale, cand e sigur ca au sanse mari la IOI. Frustrarea poate deveni si mai mare in randul profesorilor: iti pleaca elevii fix cand ar fi putut merge la IOI.
* Faptul ca elevii la ICHB isi pierd motivatia intrinseca? Pe ce te bazezi, ai facut un studiu pe elevii care au fost acolo? Contra-exemple sunt multe.
Hai sa indentificam problemele pe care vrem sa le rezolvam, dupa o analiza ceva mai profunda si apoi sa vedem cu ce solutii putem veni. Ca start, am sa incerc eu sa identific cateva:
1. ICHB detine, in mare parte, monopulul pentru modelul "fostii medalisti antreneaza viitorii medalisti".
Solutie alternativa 1: putem veni cu o initiativa independenta, din directia infoarena -- un club de performanta, la care sa aiba access si elevi de la Vianu, Ploiesti si din orasele din jurul Bucurestiului; pregatirea se poate face in schimbul unor cotizatii in contul Infoarena care sunt folosite pentru cheltuielile cu cursurile, cu "antrenorii" (*). Putem face ceva similar si in Cluj, Iasi si alte orase unde sunt profesori si studenti de calitate. Una din motivatiile "antrenorilor" ICHB e si premiul in bani dat pentru medalii. Trebuie luata si asta in calcul pentru a putea face "antrenorilor" o oferta competitiva cu cea ICHB.
Solutie alternativa 2: ceva in genul ce a propus Mircea. Toti studentii care predau sa puna cursuri/video-uri pe infoarena cu ce predau. Mi se pare mai putin sustenabila, pentru ca implica timp nerasplatit. In plus plecam de la premiza ca vor fi destui elevi interesati sa vizioneze cursurile.
Solutie alternativa 3: limitarea numarului de elevi trimisi de un liceu la fiecare competitie internationala la 1. As adauga exceptia: daca 2 sau mai multi elevi de la acelasi liceu au in fata celorlalti > 200 de puncte sau o alta valoarea prestabilita atunci e clar ca e in beneficiul Romaniei sa mearga amandoi; altfel toata lumea e cam in aceeasi oala: ce spune faptul ca ai 50 de puncte in plus fata de urmatorul loc dupa 6 baraje? Avantajul solutiei este ca e simpla si pragul pentru exceptie poate fi "reglat" pe rezultatele din anii trecuti.
(*) ma feresc sa folosesc termenul de profesor intentionat -- consider ca are o incarcatura si o implicare mai mare decat ce am facut eu spre exemplu. Totusi "antrenor" poate suna peiorativ dar ce vreau sa exprim e ceva in ideea "Usaco coach".
2. Profesorii sunt frustrati si isi pierd motivarea pentru ca elevii se transfera cu 1-2 ani inainte de merge la competitii internationale.
Inteleg frustrarea, din pacate nu am nicio solutie concreta in minte. As putea sugera parteneriate si colaborari mai stranse intre studentii din centrele universitare mari si profesorii care produc elevi de performanta. Am aici in minte modelul doamnei Dana Lica care il invita pe Mircea in Ploiesti pentru lectii cu copii de acolo. Asta ar mai reduce din tentatia de a merge la ICHB.
Daca tot am ajuns aici, cred ca exista o anumita distanta intre profesori si studenti medaliati din punctul asta de vedere si nu cred ca e benefica.
3. Scaderea interesului la clasele mici (personal fac o presupunere aici: nu stiu exact daca generatiile mai noi sunt mai putin interesate de informatica, dar din ce am auzit in targ cam asa e).
Aici profesorii se pricep de minune sa creasca si sa trezeasca interesul copiilor din gimnaziu. Ar putea fi incurajata performanta prin premii mai mari la ONI Gimnaziu (si pentru profesori!). Ganding foarte departe: organizarea unui IOI gimnaziu (poate chiar paralelel cu IOI) care in timp sa aiba un prestigiu comparabil cu IOI.
Imi cer scuze pentru viziunea meschina apropo de premii la ONI. Realitatea este ca profesorii nu sunt platiti pe masura performantei si eforturilor lor. Ma gandesc ca premii in bani pentru cei care fac performanta ar mai repara din acest lucru. Problema e ca banii trebuie sa vina fie de la Minister fie de la sponsori (pe care nu te poti baza in fiecare an).
Cam atat din partea mea. Astept cu interes alte probleme si eventual solutii concrete, in orizontol posibilitatilor noastre.