infoarena

Comunitate - feedback, proiecte si distractie => Blog => Subiect creat de: Mircea Pasoi din Februarie 06, 2012, 07:50:16



Titlul: Viata de dupa olimpiade (III) - Startup
Scris de: Mircea Pasoi din Februarie 06, 2012, 07:50:16
http://infoarena.ro/blog/viata-dupa-olimpiade-3


Titlul: Răspuns: Viata de dupa olimpiade (III) - Startup
Scris de: Octavian Costache din Februarie 06, 2012, 21:19:54
Eu am ales planul A. :-)


Titlul: Răspuns: Viata de dupa olimpiade (III) - Startup
Scris de: Paul-Dan Baltescu din Februarie 06, 2012, 22:45:18
Vivi, ai putea sa ne spui mai multe despre startup-ul tau si de experienta pe care ai trait-o pana acum in acest sens?


Titlul: Răspuns: Viata de dupa olimpiade (III) - Startup
Scris de: Cosmin Negruseri din Februarie 07, 2012, 05:31:55
Foarte bun articol Mircea!

Cand ati inceput voi startupul ma gandeam ca e o idee foarte buna. Voi sau altii la fel de buni  pot sa prinda joburi foarte bune la companii ca Google sau Facebook atat la terminarea facultatii cat si mai tarziu. Astfel merita sa vedeti ce puteti sa faceti pe cont propriu atunci, nu mai tarziu in viata cand ai responsabilitati mai multe.


Titlul: Răspuns: Viata de dupa olimpiade (III) - Startup
Scris de: Stefan Ciobaca din Februarie 07, 2012, 13:36:58
Sunt curios la modul concret care sunt dificultatile in a realiza un startup in Romania. Cum a fost experienta cu balaurul ?


Titlul: Răspuns: Viata de dupa olimpiade (III) - Startup
Scris de: Mircea Pasoi din Februarie 08, 2012, 00:27:38
Sunt curios la modul concret care sunt dificultatile in a realiza un startup in Romania. Cum a fost experienta cu balaurul ?

Problema principala e ca piata din Romania de online e foarte mica din toate punctele de vedere (advertising, ecommerce, oameni care au access la net, oameni care au credit card si platesc cu el pe net, etc.) si nu o sa se schimbe prea curand.
Asadar, este foarte dificil sa faci vreun startup pentru piata din Romania, trebuie sa fii foarte aproape de monetizare, si chiar daca iti iese tot e un business mic (cateva milioane de $).

Daca vrei sa faci ceva international, atunci mediul din Romania nu te ajuta... nu poti incorpora o societate pe actiuni usor, nu te baga nimeni in seama daca ai sediul in Romania, nu are cine sa te ajute cu sfaturi, nu exista oamenii care sa-ti dea feedback sau bani, etc. etc.
Pur si simplu, nu exista un ecosistem in Romania care sa creeze startupuri international si nu cred ca va exista prea curand.


Titlul: Răspuns: Viata de dupa olimpiade (III) - Startup
Scris de: Albu Alexandru din Februarie 08, 2012, 08:19:15
Buna Mircea. Si consideri ca SUA este singurul loc unde poti avea succes cu un start-up? De ce consideri ca in Europa nu se poate?
P.S. Felicitari atat tie cat si lui Cristian Strat pentru succesul Summify.


Titlul: Răspuns: Viata de dupa olimpiade (III) - Startup
Scris de: Mircea Pasoi din Februarie 08, 2012, 09:41:12
Buna Mircea. Si consideri ca SUA este singurul loc unde poti avea succes cu un start-up? De ce consideri ca in Europa nu se poate?
P.S. Felicitari atat tie cat si lui Cristian Strat pentru succesul Summify.

Multumim de felicitari! Nu este obligatoriu sa fii in SUA, dar cum am zis in post, mediul in care te aflii este extrem de important, unul din factorii dominanti. Sunt exemple de startup-uri de success si in Europa si in restul lumii, insa probabilitatea de success este mult mai mica.
Apoi, chiar daca esti in SUA, tot trebuie sa fii in zona care trebuie (Silicon Valley, eventual New York sau Seattle) ca sa ai parte de un mediu bun, restul zonelor nu au un ecosistem antreprenorial dezvoltat.


Titlul: Răspuns: Viata de dupa olimpiade (III) - Startup
Scris de: Cosmin Negruseri din Februarie 08, 2012, 09:58:22
@paul, vivi a pus recent pe blogul lui in engleza un post ce iti raspunde la intrebare http://okvivi.com/?p=267


Titlul: Răspuns: Viata de dupa olimpiade (III) - Startup
Scris de: Tandrau Alexandru din Februarie 08, 2012, 16:24:31
In ultimii trei ani am fost implicat activ in mediul startup-urilor, si as vrea sa adaug cateva puncte discutiei.

Start-up-urile pot fi clasificate in functie de "business model" in doua categorii: cu si fara. Ideea din spatele start-upurilor "sociale" (Facebook, Twitter, etc.) este sa creasca numarul de useri pana la un punct in care sa genereze venituri din reclame sau sa gaseasca un alt mod de a genera profit. Exista de asemenea si start-up-uri care incep cu un business model, "charge from day one" philosophy (github, ubervu). Acestea rezolva o problema existenta si beneficiul adus utilizatorului poate sa fie usor masurat.

Ca si cetatean roman aveti multe avantaje. Puteti incorpora companii fara prea multe probleme in cele 30 de tari membre ale EEA. Locurile includ hub-uri puternice de startup, ca si Londra, Berlin, Munich sau Paris. Aveti de asemenea acces la programatori si oameni tehnici foarte buni din reteaua infoarena.

Eu am infiintat Take Off Labs in iunie 2011, si, dupa jumate de an, compania este profitabila si am crescut echipa pana la 4 angajati. La vara o sa fim 7. Nu am intampinat nici o problema de reputatie sau incredere din cauza faptului ca Take Off Labs este o companie romaneasca. Mai mult, profitul aduce o libertate pe care, in anumite cazuri, nu o ai lucrand cu banii investitorilor. Noi am identificat probleme recurente in startup-urile cu care lucram si vom lansa un serviciu cu care incercam sa le rezolvam.

In final, exista o continua discutie daca locul conteaza, daca trebuie sa locuiesti in State ca sa creezi un startup, daca vei pierde incepand din Europa, etc. In cazul in care ceea ce vrei tu sa construiesti merge pe ideea Facebook/social, San Francisco este locul ideal - investitori deschisi la idei de acest fel, avocati specializati, etc. Atlfel, parerea mea este ca din Europa ai access la tot ce ai nevoie pentru a crea o companie de succes. Si de asemenea, sunt mandru ca pot raspunde la intrebarea "Ce ai facut tu pentru Romania?".


Titlul: Răspuns: Viata de dupa olimpiade (III) - Startup
Scris de: Octavian Costache din Februarie 08, 2012, 20:31:28
@Alex: cred că tu ai singura categorie de startup care într-adevăr poate fi făcut din România, o companie de outsourcing de servicii. Dacă ai încerca orice altceva (other b2b or consumer) eu îi dau dreptate lui Mircea, în .ro nu ai ecosistemul necesar.

@Paul: ca să completez un pic ce a spus Cosmin... pentru mine planul A a fost cel mai bun. Când m-am angajat la Google aveam deja un startup (chiar dacă nu îl consideram ca atare), doizece.ro. Era foarte popular, avea tracțiune, făcea niște bani din publicitate.

Noi însă nu am fost suficient de maturi la vremea respectivă ca să știm cum să îl ducem mai departe. N-am avut insight-ul că l-am fi putut transforma în Facebook-pentru-România.

N-am avut suport din partea industriei locale, și n-am avut oameni care să ne fie mentori cu adevărat și să ne sfătuiască cum să îl transformăm într-un business real, n-am avut role-models cu care să ne identificăm și să vedem cum ar putea fi creată o companie. Ce se întâmpla pe internetul românesc la vremea respecitvă era de râsul curcilor.

E drept, era 2005 și acum lucrurile s-au mai schimbat, sfaturi sunt mult mai multe și pe toate drumurile, și a mai crescut și comunitatea din România... dar se pare, după ce spune Mircea, că nu suficient.


Titlul: Răspuns: Viata de dupa olimpiade (III) - Startup
Scris de: Mircea Pasoi din Februarie 09, 2012, 10:41:41
Nu-mi place clasificarea cu sau fara business model, cumva implica ca daca faci bani de la inceput e mai bine, lucru care e complet fals. Exista o tensiune naturala intre "crestere" si "profit". Ne-am obisnuit cu business-urile tranditionale care sunt focusate pe profit pentru ca nu au avut niciodata posibilitatea sa atinga oameni/organizatii la o scara enorma intr-un timp scurt.
Internet-ul e un mediu de distributie nou care iti permita asta, si vine cu niste business model-uri noi, non-intuitive. In multe cazuri, cresterea in lipsa profitului este raspunsul corect, pentru ca oamenii care investesc si conduc companiile astea gandesc in orizonturi de 5-20 de ani (cum pot sa creez o companie care sa atinga orice om din lume?, care sa schimbe lumea?, care sa reziste generatii? - vezi Disney, Apple)
Stiu ca e o idee ciudata, trebuie sa "think big" ca sa aiba sens, si asta nu e deloc natural (dati vina pe scoala pentru asta :( )

O clasificare mai buna e urmatoarea: Lifestyle Business sau Scalable Startup. In Silicon Valley (si pe Techcrunch, Hacker News, etc.) de obicei "startup" se refera la Scalable Startup, cu un business model scalabil si care, pe langa liberate financiara pentru fondatori (si angajati), poate sa schimbe lumea in bine, tocmai din cauza ca sunt scalabile.

Un Lifestyle Business iti aduce libertate financiara, dar nu schimba lumea, si de obicei banii pe care ii poti face au o limita foarte mica. Desigur, poti sa faci tranzitia de la una la alta (vezi 37signals si multe alte "studio"-uri care au tranzitionat de la servicii la produse), se intampla foarte des.

Nu zic ca Lifestyle Business e rau, e o alegere personala, trebuie sa fii foarte risk-tolerant pentru un Scalable Startup.

Mai multe detalii aici: http://steveblank.com/2010/01/04/make-no-little-plans-%E2%80%93-defining-the-scalable-startup/


Titlul: Răspuns: Viata de dupa olimpiade (III) - Startup
Scris de: Tandrau Alexandru din Februarie 09, 2012, 14:57:12
Sunt de acord cu voi, si modelul pe care vrem sa crestem Take Off Labs este exact urmand 37Signals sau ThoughtBot - incepand cu o echipa puternica, resurse financiare si network.

Ceea ce contest este implicatia discutiei ca orice Scalable Startup trebuie sa fie sau sa inceapa in Sillicon Valley sau in US. Si aici intervine clasificarea mea - daca nu ai un business model perioada pe care investitorul o planifica este mai lunga, si pentru acest lucru ecosistemul din SV este ideal (am observat acest lucru la una dintre companiile din California cu care lucram - incontestabil). Insa un business model solid iti poate aduce investitii si ecosistemul necesar in Europa - cu posibilitatea de a deschide puncte de lucru in state in sub 2 ani. Exemple de companii din aceasta categorie: Spotify, Pusherapp.com, SoundCloud sau in trecut Kaspersky Lab.